برنامج مقترح قائم على هندسة النظم النحوي لتنمية مهارات البناء النحوي للجملة العربي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.

Faculty Education Year: 2021
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة البحث العلمي في التربية كلية البنات- جامعة عين شمس مجلة البحث العلمي في التربية كلية البنات- جامعة عين شمس Volume:
Keywords : برنامج مقترح قائم , هندسة النظم النحوي    
Abstract:
A Suggested Program Based on Grammatical Context Engineering to Develop the Grammatical Structure Skills of the Arabic Sentence of Preparatory Stage Students By Dr. Salwa Hassan Mohamed Basal Dr. Essam Mohamed Abdo Khattab The present research aimed at developing the grammatical structure skills of the Arabic sentence of the second grade preparatory students through a suggested program based on grammatical context engineering. To achieve the previously mentioned aim; the researchers determined the grammatical structure skills needed for the second grade preparatory students. A grammatical structure skills' test was also prepared. The quasiـexperimental design was used. The sample was divided into two groups; experimental group and a control group. The suggested program based on grammatical context engineering was designed. A teacher's guide and students' worksheets were also prepared to be used in practicing the grammatical activities needed to develop the aimed skills. The research instrument was pre administered to the two groups then the program was applied during the second term of the academic year 2020/2021. After that the research instrument was post administered to the two groups. Results indicated that there was statistically significant difference at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group and that of the control group in the post administration of the grammatical structure skills' test as a whole and for some subـskills favoring the experimental group. The researchers recommended utilizing grammatical context engineering to teach grammar for students in different stages as the traditional method in teaching grammar weakened the grammatical structure skills of the preparatory stage students. Key Words: Grammatical Context Engineering, Grammatical Structure Skills, Preparatory Stage Students
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "فاعلية برنامج قائم على نظرية تجهيز المعلومات في تنمية مهارات كتابة الخطة البحثية والوعي المعلوماتي لدى طلاب الدراسات العليا بكلية التربية", مجلة القراءة والمعرفة كلية التربية- جامعة عين شمس, 2022 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "أثر استخدام القصص الرقمية في تنمية مهارات التعبير الشفهي الوظيفي في المواقف الحياتية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي الإعاقة الفكرية د / سلوى حسن محمد بصل أستاذ المناهج وطرائق تدريس اللغة العربية المساعد د / عصام محمد عبده خطاب أستاذ المناهج وطرائق تدريس اللغة العربية المساعد", مجلة القراءة والمعرفة, 2021 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "برنامج مقترح قائم على نظرية العبء المعرفي لتدريس عروض الشعر العربي وأثره في تنمية مهارات الكتابة العروضية والوزن الشعري لدى طلاب شعبة اللغة العربية بكلية التربية", مجلة القراءة والمعرفة كلية التربية- جامعة عين شمس, 2022 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "فاعلية استخدام استراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.", مجلة القراءة والمعرفة كلية التربية- جامعة عين شمس, 2018 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "فاعلية برنامج مقترح قائم على التعلم المستند إلى الدماغ في تنمية مهارات الكتابة الهجائية وعادات العقل لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.", مجلة كلية التربية في العلوم التربوية كلية التربية- جامعة عين شمس, 2020 More

Department Related Publications

  • Asmaa Mohamed Hassan Abdelmgied, "معلم العلوم والرياضيات بمدارس اللغات والمدارس الدولية الواقع والتصور المقترح", المؤتمر الدولي الثالث لكلية التربية جامعة 6 اكتوبر., 2017 More
  • Essam Mohamed Abdou Mohamed Khattab, "أثر إستراتيجية مقترحة قائمة على المدخل البصري في تنمية المهارات الإملائية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية", كلية التربية جامعة بني سويف, 2020 More
  • Mai Mostafa Mohamed Youns, ""وحدة مقترحة في علم الاجتماع قائمة على نموذج الاستقصاء التَّقدمي لتنمية التحصيل والفهم العميق والتَّكيُّف الاجتماعي لدى طلبة الصَّف الثاني الثانوي"", مجلة الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية, 2024 More
Tweet