أثر استخدام القصص الرقمية في تنمية مهارات التعبير الشفهي الوظيفي في المواقف الحياتية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي الإعاقة الفكرية د / سلوى حسن محمد بصل أستاذ المناهج وطرائق تدريس اللغة العربية المساعد د / عصام محمد عبده خطاب أستاذ المناهج وطرائق تدريس اللغة العربية المساعد

Faculty Education Year: 2021
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة القراءة والمعرفة كلية التربية- جامعة عين شمس مجلة القراءة والمعرفة Volume:
Keywords : , استخدام القصص الرقمية , تنمية مهارات التعبير    
Abstract:
Abstract of the research The Effect of Using Digital Stories on Developing the Oral Functional Expression skills During Life Situations of Disorder Primary Stage Pupils By Dr. Salwa Hassan Mohamed Basal Dr. Essam Mohamed AbdoKhattab The present research aimed at developing the oral functional expression skills during life situations of the sixth grade primary disorder pupils through using digital stories. To achieve the previously mentioned aim; the researchers followed the following procedures: they determined the general oral functional expression skills needed for the sixth grade primary disorder pupils, the life situations suitable for those pupils to practice the oral functional expression skills and the criteria of selecting the content of the digital stories and their usage. The quasiـexperimental design was used. Instruction was conducted during the first term of the academic year 2020/2021. The sample was divided into two groups; experimental group and a control group. The digital stories were designed in the way that suits the pupils. For data collection, the following instruments were designed; life situations test and an analytical checklist to measure the oral functional expression skills during the life situations. Teacher's guide and pupils' work sheets were also designed. The instruments were pre administered to the two groups, then the instruction was applied after that the same instruments were post administered. Results indicated that there was statistically significant difference between the mean ranks of the experimental group and those of the control group in the post administration of the oral functional expression skills test during life situations as a whole and for each subـskill. Results also revealed statistically significant difference between the mean ranks of the experimental group in the pre and post administration of the oral functional expression skills test during life situations as a whole and for each subـskill, the thing that assured a positive effect of using digital stories on developing the oral functional expression skills during life situations of the experimental group pupils. So, the researchers recommended using digital stories on developing oral functional expression skills during life situations. Key Words: Digital Stories, Oral Functional Expression Skills, Life Situations, Disorder Primary Stage Pupils.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "فاعلية برنامج قائم على نظرية تجهيز المعلومات في تنمية مهارات كتابة الخطة البحثية والوعي المعلوماتي لدى طلاب الدراسات العليا بكلية التربية", مجلة القراءة والمعرفة كلية التربية- جامعة عين شمس, 2022 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "برنامج مقترح قائم على نظرية العبء المعرفي لتدريس عروض الشعر العربي وأثره في تنمية مهارات الكتابة العروضية والوزن الشعري لدى طلاب شعبة اللغة العربية بكلية التربية", مجلة القراءة والمعرفة كلية التربية- جامعة عين شمس, 2022 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "فاعلية استخدام استراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.", مجلة القراءة والمعرفة كلية التربية- جامعة عين شمس, 2018 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "فاعلية برنامج مقترح قائم على التعلم المستند إلى الدماغ في تنمية مهارات الكتابة الهجائية وعادات العقل لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.", مجلة كلية التربية في العلوم التربوية كلية التربية- جامعة عين شمس, 2020 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "برنامج مقترح قائم على هندسة النظم النحوي لتنمية مهارات البناء النحوي للجملة العربي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.", مجلة البحث العلمي في التربية كلية البنات- جامعة عين شمس, 2021 More

Department Related Publications

  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""أثر وحدة مقترحة في تنمية المهارات الحياتية المعاصرة لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة قناة السويس, 2014 More
  • Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "استراتيجية مقترحة قائمة على التعلم المستند إلى الدماغ لتنمية مهارات التفكير التأملي وعادات الاستذكار فى الكيمياء لدى طلاب الصف الأول الثانوي", مجلة كلية التربية- جامعة طنطا, 2015 More
  • Essam Mohamed Abdou Mohamed Khattab, "فاعلية التعلم التشاركي الإلكتروني في تنمية مهارات القراءة التحليلية للخطاب الأكاديمي لدى طلبة الدراسات العليا بكلية التربية", كلية التربية جامعة عين شمس, 2020 More
  • Tahani Mohammad Suleiman Mohammed, "برنامج انشطة مقترح قائم على المحطات العلمية لاكساب اطفال الروضة بعض المفاهيم العلمية وعمليات العلم", مجلة التربية العلمية, 2015 More
  • Tahani Mohammad Suleiman Mohammed, "استخدام استراتيجية شكل البيت الدائرى فلا تدريس العلوم لتنمية التفكير البصرى وبقاء اثر التعلم لدى تلاميذ الصف الثانى الاعدادى", مجلة التربية العلمية, 2014 More
Tweet