فاعلية برنامج قائم على سكامبر في تدريس الرياضيات لتنمية مهارات التفكير الجانبي واتخاذ القرار لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.

Faculty Education Year: 2019
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة تربويات الرياضيات الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات Volume:
Keywords : فاعلية برنامج قائم , سكامبر , تدريس الرياضيات    
Abstract:
The aim of the present research is to develop the skills of lateral thinking and decision-making skills among middle school students using a program based on Scamper's strategy in teaching mathematics. The research sample was selected from the first grade preparatory school in Mit Ghamr Intermediate School, belonging to Mite Ghamr educational administration/ Dakahlia Governorate. It was divided into: an experimental group (N = 40) and a control group (N = 40). The researcher prepared a test in lateral thinking skills and a test in decision-making skills; they were applied before and after on the two study groups. The results showed: there is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group students in the two applications (pre and post) to test the lateral thinking skills in favor of the average scores of the post application, and there is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group students and the scores of the control group students in the post application to test the lateral thinking skills in favor of the experimental group students. There also was a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group students in the two applications (pre and post) to test decision-making skills in favor of the average scores of the post-application, and there was a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group students and the scores of the control group students in the post-application of the decision-taking skills test in favor of the experimental group students. That is, the scamper-based program led to the development of lateral thinking skills (as a total ability or as sub-abilities) and decision-making skills (as a total ability or as sub-abilities) among the students of the research sample. The results also revealed that there was a statistically significant positive correlation (0.01) between the lateral thinking and decision-making of the experimental group after the completion of the study. Key Words: Program based on Scamper/ Lateral Thinking skills / Decision-making Skills
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Ibtesam Ezzeldin Mohamed Abdelfattah, "فاعلية الدمج بين استراتيجيتي المحطات العلمية وحدائق الأفكار في تنمية التفكير المنتج وحب الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.", الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات, 2021 More
  • Ibtesam Ezzeldin Mohamed Abdelfattah, "فاعلية استخدام استراتيجية الخرائط الذهنية لتدريس الرياضيات في تنمية مهارات التفكير المتشعب لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.", الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات, 2016 More
  • Ibtesam Ezzeldin Mohamed Abdelfattah, "فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على قبعات التفكير الست في تدريس الرياضيات لتنمية البراعة الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية.", الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات, 2020 More
  • Ibtesam Ezzeldin Mohamed Abdelfattah, "فاعلية برنامج تدريسي قائم على مبادئ نظرية التعلم المستند إلى الدماغ لتنمية مهارات التفكير المستقبلي والطموح الأكاديمي في مقرر الرياضيات لتلاميذ الصف السادس الابتدائي بمحافظة الشرقية.", كلية التربية بسوهاج, 2020 More
  • Ibtesam Ezzeldin Mohamed Abdelfattah, "برنامج قائم على نظرية الذكاءالناجح لتنمية المعرفة البيداغوجية بمحتوى مادة الرياضيات والممارسات التأملية لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية.", الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات, 2021 More

Department Related Publications

  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية وحدة مقترحة في تنمية قيم العمل لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي"", دراسات عربية في التربية وعلم النفس - رابطة التربويين العرب, 2014 More
  • Essam Mohamed Abdou Mohamed Khattab, "فـاعـليـة بـرنـامـج تــدريــبـي مـقـترح فــي تـنمـيـة كـفـايــات الـتقــويـم الأصيل لدى معلمي اللغة العربية بالمرحلة الابتدائية وأثره على اتجاهاتهم نحو استخدامه", كلية التربية جامعة عين شمس, 2019 More
  • Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "فاعلية برنامج مقترح في مهارات التدريس قائم على التعلم الخبراتى لتنمية مهارات التفكير البيني وبعض المعتقدات الإبستمولوجية حول التعلم لدى الطلبة المعلمين بشعبتى الفيزياء والجغرافيا"", كلية التربية- جامعة الفيوم, 2022 More
  • Asmaa Mohamed Hassan Abdelmgied, "فعالية تدريس العلوم باستراتيجية تفكير الأقران بصوت مسموع في حل المشكلات TAPPS في تنمية التفكير المنظومي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2017 More
  • Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "تدريس العلوم باستخدام التعلم القائم على الاستبطان لتنمية التفكير التوليدى ودافعية الانجاز لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", مجلة التربية العلمية, 2016 More
Tweet