فاعلية استخدام استراتيجية الخرائط الذهنية لتدريس الرياضيات في تنمية مهارات التفكير المتشعب لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.

Faculty Education Year: 2016
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة تربويات الرياضيات الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات Volume:
Keywords : فاعلية استخدام استراتيجية الخرائط الذهنية لتدريس    
Abstract:
The present/ current research aims at developing branching skills of primary stage students through using mind mapping in teaching mathematics. Study sample is randomly selected from fifth grade Students in (Abo-Nbhan primary school) belonging to Mite Ghamr education directorate. It is divided into: an (Experimental group: consisted of 40 students) and a (Control group: consisted of 40 students). The researcher has prepared a test in branching thinking skills. The test has been pre and post administered to the research sample. The results showed that: there would be statistically significant difference between the mean scores of the experimental group in pre-test and post-test scores in favor of the post-test score. And there would be statistically significant difference between the mean scores of the experimental group and the mean scores of the control group in the post-test scores in favor of the experimental group. And there haven’t been found any statistically significant difference between the mean scores of the experimental group in the pre and the follow up test score in the branching thinking skills .That is, the Mind mapping strategy leads to the development of branching thinking skills (as a total ability or as sub-abilities) among the students of the research sample, while continuing to increase the students' branching thinking skills after using the mind mapping strategy in teaching mathematics for a period of time, which indicates the continuation of the effect of the strategy. Keywords: Mind Mapping - Branching Thinking Skills
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Ibtesam Ezzeldin Mohamed Abdelfattah, "فاعلية الدمج بين استراتيجيتي المحطات العلمية وحدائق الأفكار في تنمية التفكير المنتج وحب الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.", الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات, 2021 More
  • Ibtesam Ezzeldin Mohamed Abdelfattah, "فاعلية برنامج قائم على سكامبر في تدريس الرياضيات لتنمية مهارات التفكير الجانبي واتخاذ القرار لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.", الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات, 2019 More
  • Ibtesam Ezzeldin Mohamed Abdelfattah, "فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على قبعات التفكير الست في تدريس الرياضيات لتنمية البراعة الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية.", الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات, 2020 More
  • Ibtesam Ezzeldin Mohamed Abdelfattah, "فاعلية برنامج تدريسي قائم على مبادئ نظرية التعلم المستند إلى الدماغ لتنمية مهارات التفكير المستقبلي والطموح الأكاديمي في مقرر الرياضيات لتلاميذ الصف السادس الابتدائي بمحافظة الشرقية.", كلية التربية بسوهاج, 2020 More
  • Ibtesam Ezzeldin Mohamed Abdelfattah, "برنامج قائم على نظرية الذكاءالناجح لتنمية المعرفة البيداغوجية بمحتوى مادة الرياضيات والممارسات التأملية لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية.", الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات, 2021 More

Department Related Publications

  • Enas AbdelMaksoud Tohamy Diab, "The Effectiveness of Some Brain-Based Learning Strategies for the Development of Some Systems Thinking Skills for the Prospective Teachers at the Geography and History Sections at the Faculty of Education", مجلة العلوم الاجتماعية تربية عين شمس, 2015 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "أثر استخدام القصص الرقمية في تنمية مهارات التعبير الشفهي الوظيفي في المواقف الحياتية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي الإعاقة الفكرية د / سلوى حسن محمد بصل أستاذ المناهج وطرائق تدريس اللغة العربية المساعد د / عصام محمد عبده خطاب أستاذ المناهج وطرائق تدريس اللغة العربية المساعد", مجلة القراءة والمعرفة, 2021 More
  • Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, "" فاعلية برنامج مقترح في مهارات التدريس قائم على التعلم الخبراتى لتنمية مهارات التفكير البيني وبعض المعتقدات الإبستمولوجية حول التعلم لدى الطلبة المعلمين بشعبتى الفيزياء والجغرافيا"", كلية التربية-جامعة الفيوم, 2022 More
  • Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "فاعلية برنامج أنشطة مقترح قائم على الاستقصاء الشبكي WebQuests في خفض العبء المعرفي وتنمية التفكير التحليلي الناقد لدى طلبة التدريب الميداني تخصص العلوم بكلية التربية", كلية التربية- جامعة الزقازيق, 2020 More
  • Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "تدريس وحدة في العلوم معدة وفق نموذج الانخراط الحقيقي في الحل النشط للمشكلات (REAPS) لتنمية مستويات عمق المعرفة العلمية والدافعية العقلية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2025 More
Tweet