فاعلية استخدام استراتيجية الخرائط الذهنية لتدريس الرياضيات في تنمية مهارات التفكير المتشعب لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.

Faculty Education Year: 2016
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة تربويات الرياضيات الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات Volume:
Keywords : فاعلية استخدام استراتيجية الخرائط الذهنية لتدريس    
Abstract:
The present/ current research aims at developing branching skills of primary stage students through using mind mapping in teaching mathematics. Study sample is randomly selected from fifth grade Students in (Abo-Nbhan primary school) belonging to Mite Ghamr education directorate. It is divided into: an (Experimental group: consisted of 40 students) and a (Control group: consisted of 40 students). The researcher has prepared a test in branching thinking skills. The test has been pre and post administered to the research sample. The results showed that: there would be statistically significant difference between the mean scores of the experimental group in pre-test and post-test scores in favor of the post-test score. And there would be statistically significant difference between the mean scores of the experimental group and the mean scores of the control group in the post-test scores in favor of the experimental group. And there haven’t been found any statistically significant difference between the mean scores of the experimental group in the pre and the follow up test score in the branching thinking skills .That is, the Mind mapping strategy leads to the development of branching thinking skills (as a total ability or as sub-abilities) among the students of the research sample, while continuing to increase the students' branching thinking skills after using the mind mapping strategy in teaching mathematics for a period of time, which indicates the continuation of the effect of the strategy. Keywords: Mind Mapping - Branching Thinking Skills
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Ibtesam Ezzeldin Mohamed Abdelfattah, "فاعلية الدمج بين استراتيجيتي المحطات العلمية وحدائق الأفكار في تنمية التفكير المنتج وحب الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.", الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات, 2021 More
  • Ibtesam Ezzeldin Mohamed Abdelfattah, "فاعلية برنامج قائم على سكامبر في تدريس الرياضيات لتنمية مهارات التفكير الجانبي واتخاذ القرار لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.", الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات, 2019 More
  • Ibtesam Ezzeldin Mohamed Abdelfattah, "فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على قبعات التفكير الست في تدريس الرياضيات لتنمية البراعة الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية.", الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات, 2020 More
  • Ibtesam Ezzeldin Mohamed Abdelfattah, "فاعلية برنامج تدريسي قائم على مبادئ نظرية التعلم المستند إلى الدماغ لتنمية مهارات التفكير المستقبلي والطموح الأكاديمي في مقرر الرياضيات لتلاميذ الصف السادس الابتدائي بمحافظة الشرقية.", كلية التربية بسوهاج, 2020 More
  • Ibtesam Ezzeldin Mohamed Abdelfattah, "برنامج قائم على نظرية الذكاءالناجح لتنمية المعرفة البيداغوجية بمحتوى مادة الرياضيات والممارسات التأملية لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية.", الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات, 2021 More

Department Related Publications

  • Fatma Ahmed Mohamed Elmaghreby, "Maintaining Student Autonomy in Reading via Some Teaching Strategies .", CDELT Ain Shams University, 2003 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية التعليم الالكتروني في تنمية مهارات اعداد الدروس الالكترونية والاتجاه نحو استخدام التعليم الالكتروني في التدريس لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2010 More
  • Enas AbdelMaksoud Tohamy Diab, "The Effectiveness of Using Computer in teaching Geography to Develop the Maps and Charts Using Skills at the property Stage", مجلة كلية التربية, 2000 More
  • Reda Elhoseny Ali Elsabagh, "تصور مقترح لتطوير مناهج التعليم الثانوى الصناعى من وجهة نظر المعلمين وأصحاب الأعمال في ضوء إحتياجات سوق العمل", جامعة بني سويف, 2009 More
  • Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "فاعلية النمذجة لتدريس الفيزياء فى تنمية مهارات التفكير المنظومى والتحصيل لدى طلاب الصف الأول الثانوى.", مجلة التربية العلمية, 2013 More
Tweet