Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
تطوير إعداد معلم التربية الدينية لتحقيق التربية المدنيةالمعاصرة لتلاميذ مرحلة التعليم الأساسي
Faculty
Specific Education
Year:
2018
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Hanim Khalid Mohamed Mohamed Saleem
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
مجلة كلية التربية ، جامعة بني سويف ، عدد ديسمبر 2018 كلية التربية ، جامعة بني سويف
Volume:
Keywords :
تطوير إعداد معلم التربية الدينية , لتحقيق
Abstract:
In recent years, most of the Arab and Islamic world has been living in a state of ambiguity and uncertainty in various aspects of life. Some of these countries suffer from unprecedented violence and terrorism, which prompted some to demand the activation of the role of religious institutions and the renewal of religious discourse to keep pace with the requirements of the times, solve its problems, and achieve civic education for their children. The current research aims to determine the most important Features characteristics, and axes of preparing the religious education teacher and his role in achieving civic education for students of the Basic Education Stage. The research adapted the descriptive method, and the Delphi method as one of the future methods. The research dealt with both civic education and basic education in terms of concept, philosophy and objectives, and the reality of preparing a teacher of Islamic religious education in the faculties of Education. The research reached several results. including: The importance of contemporary civic Education for the individual and society; that neglecting civic Education in preparing the Islamic education teacher represents a dangerous phenomenon that hinders the teacher from performing his role; and the shortcomings in preparing the Islamic Education teacher , in the axes of his preparation, and in providing a specialized program to prepar him/her. Finally, the research presents a set of mechanisms and procedures for developing the preparation of Islamic Education Teacher, including: setting conditions for admission and establishing special programs for his/her preparation and focusing on the ethical and moral aspect. Keywords: Religious Education Teacher, Contemporary Civic Education, Basic Education Stage.
Author Related Publications
Hanim Khalid Mohamed Mohamed Saleem, "Preparing Classroom and Community Education Teacher in Egypt in the Light of the Information Revolution: A Case Study", Journal of American Science 2014;10(X), 2014
More
Hanim Khalid Mohamed Mohamed Saleem, "Towards an Effective Role of Students Activities to Face the Phenomenon of Violence in Egyptian Universities after the Revolutions of 25 January and 30 June: A Case Study", Journal of American Science 2014;10(X), 2014
More
Hanim Khalid Mohamed Mohamed Saleem, "تفعيل دور التعليم المجتمعي في تنمية الوعى البيئي للدارسات " دراسة حالة "", مجلة كلية التربية - جامعة طنطا, 2016
More
Hanim Khalid Mohamed Mohamed Saleem, "تصور استراتيجى لحصول كليات التربية النوعية فى مصر على الاعتماد المؤسسى " دراسة حالة "", مؤتمر التخطيط الإستراتيجي لجودة واعتماد المؤسسات الجامعية والتعليمية العربية نحو أفاق للتميز, 2012
More
Hanim Khalid Mohamed Mohamed Saleem, "تطوير التعليم الجامعي المفتوح في ضوء مبدأ العدالة التربوية والتنمية المهنية " دراسة حالة "", مجلة كلية التربية- جامعة بني سويف, 2013
More
Department Related Publications
Halaa Ahmed Ibrahiem Mohamed Elgalad, "إنعكاسات إستخدام شبكات التواصل الإجتماعى على إنتشار ظاهرة العنف لدى طلاب الجامعات دراسة ميدانية على طلاب جامعة الزقازيق", كلية التربية -حامعة حلولن, 2014
More
Hanim Khalid Mohamed Mohamed Saleem, "الأمن التربوي للأسرة المصرية في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر النخبة التربوية ( تصور مقترح )", كلية التربية ، جامعة سوهاج, 2021
More
Hanim Khalid Mohamed Mohamed Saleem, "الطريق إلى التغيير التربوي", دار العلم والإيمان - مدينة دسوق, 2017
More
Amro Fathy Abdelwahab Mohamed Elsayed, "Developing EFL Student Teachers' Professional Competence through the Sheltered Instruction Observation Protocol Model", جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربوية, 2021
More
Hanim Khalid Mohamed Mohamed Saleem, "الإدارة الالكترونية في كليات التربية النوعية في مصر(بين الواقع والمأمول)", كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق, 2022
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف