خريطة تعليمية مقترحة لتحقيق العدالة التربوية لبعض الفئات المهمشة من ذوي الاحتياجات الخاصة بمحافظة الشرقية

Faculty Specific Education Year: 2018
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية ، جامعة المنوفية ، عدد خاص ، السنة الثالثة و الثلاثون كلية التربية ، جامعة المنوفية Volume:
Keywords : خريطة تعليمية مقترحة لتحقيق العدالة التربوية    
Abstract:
The current study aimed at investigating the available educational opportunities for some marginalized groups in pre-university education in Sharkia Governorate. It also recommends an education map which can be utilized to provide these opportunities. The study followed the descriptive analytical method using the case study. The study problem could thus be stated in the following main question: How can the education map be utilized to achieve educational justice for some marginalized groups in Sharkia Governorate? The study results revealed that: - A great number of marginalized groups exist in Sharkia Governorate, especially those with special needs, which requires providing support , services, and care for them. - Lack of awareness to provide the appropriate care for these groups. - There is a shortage in the available educational opportunities for these groups in pre-university education, especially those with intellectual and visual disabilities. - There is inequality of the educational opportunities and services, in terms of the type of disability, e.g. intellectual, visual, or auditory; as well as in terms of areas of living, e.g. rural or urban. Additionally, the study recommended some procedures to put the map into practice to achieve educational Justice For these groups . Keywords: Education Map, Educational Justice, Marginalized Groups.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Hanim Khalid Mohamed Mohamed Saleem, "Preparing Classroom and Community Education Teacher in Egypt in the Light of the Information Revolution: A Case Study", Journal of American Science 2014;10(X), 2014 More
  • Hanim Khalid Mohamed Mohamed Saleem, "Towards an Effective Role of Students Activities to Face the Phenomenon of Violence in Egyptian Universities after the Revolutions of 25 January and 30 June: A Case Study", Journal of American Science 2014;10(X), 2014 More
  • Hanim Khalid Mohamed Mohamed Saleem, "تفعيل دور التعليم المجتمعي في تنمية الوعى البيئي للدارسات " دراسة حالة "", مجلة كلية التربية - جامعة طنطا, 2016 More
  • Hanim Khalid Mohamed Mohamed Saleem, "تصور استراتيجى لحصول كليات التربية النوعية فى مصر على الاعتماد المؤسسى " دراسة حالة "", مؤتمر التخطيط الإستراتيجي لجودة واعتماد المؤسسات الجامعية والتعليمية العربية نحو أفاق للتميز, 2012 More
  • Hanim Khalid Mohamed Mohamed Saleem, "تطوير التعليم الجامعي المفتوح في ضوء مبدأ العدالة التربوية والتنمية المهنية " دراسة حالة "", مجلة كلية التربية- جامعة بني سويف, 2013 More

Department Related Publications

  • Norhan Hessien Ibrahim Elnashwa, " فاعلية برنامج تدريبى قائم على النظرية البنائية فى تنمية بعض عادات العقل المعرفية لدى دراسات الفصل الواحد (ماجستير لم يناقش بعد)", لايوجد, 1900 More
  • Halaa Ahmed Ibrahiem Mohamed Elgalad, "الهدر فى مدارس الفصل الواحد بمحافظة الشرقية ودور المجتمع المحلى فى مواجهته " تصور مقترح" (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Halaa Ahmed Ibrahiem Mohamed Elgalad, "إعداد معلمات مدارس الفصل الواحد وتنميتهن مهنيا فى ضوء متطلبات الجودة " تصور مقترح" (دكتوراة لم تناقش بعد)", لايوجد, 1900 More
  • Walaa Fawzy Abdelhalim Ahmed, "المنظور المستقبلى كمفهوم دافعى – معرفى وعلاقته بكل من القدرة على حل المشكلات والتحصيل الدراسى لدى طالبات شعبة معلم الفصل الواحد (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Fatma Mohamed Bahgat, "The Community Participation Consolidation for Developing The One - Classroom Schools In Sharkia To Achieve The Social Integration (A proposed Perspective)", جامعة القاهرة, 2015 More
Tweet