تقييم المؤشرات النوعية لبرامج التدخل المبكر ذات الجودة الشاملة للأطفال ذوي الإعاقة من وجهة نظر أسرهم

Faculty Education Year: 2019
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 1-24
Authors:
Journal: المجلة المصرية للدراسات النفسية القاهرة Volume:
Keywords : تقييم المؤشرات النوعية لبرامج التدخل المبكر    
Abstract:
This research aims to detect the level of The assessment of Qualitative indicators for the early Intervention programs of comprehensive quality disabled children from the views of their families. It also aims to know the differences, in the assessment of Qualitative indicators for the early Intervention programs of comprehensive quality disabled children, which attributed to the kind of disability(mental-visual- kinetic- autism disorder).The sample of the research consists of (15) disabilities children's families. The researcher made questionnaire to achieve the goals of the researcher: questionnaire is to measure Qualitative indicators for the early Intervention programs, after she realized their validity and reliability .The results of the research show : 1-The level of assessment of Qualitative indicators for the early Intervention programs of comprehensive quality disabled children was average the scale as a whole represent a dimension (Educational environment) ranked first, while (workers at the center) came in last place for intellectual, motor, visual and autism disorder. 2- There are not any statistically differences at the point (.05) in the assessment of Qualitative indicators for the early Intervention programs from the views of the children families which attributed to the kind of disability (mental- visual- kinetic- autism disorder).
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "البناء العاملي للعوامل الست الكبرى للشخصية في ضوء نموذج (HEXACO) وعلاقته بمعنى الحياة لدى طلبة جامعة الزقازيق", جامعة بنها, 2016 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "العلاقة بين الانتباه المتمركز حول الذات وتقدير الذات لدى طالبات كلية العلوم والآداب بسراة عبيدة", جامعة أسوان - مصر, 2012 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "السعادة الذاتية وعلاقتها بالذكاء الوجداني لدى طلبة الثانوية العامة بمحافظة الدقهلية", جامعة دمنهور, 2014 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "العلاقة بين منظور زمن المستقبل ودافعية الانجاز في ضوء الجنس والتخصص الدراسي لدى طلبة جامعة الملك خالد", جامعة الزقازيق- مصر, 2015 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "سمة ما وراء المزاج لدى العاديين وذوي صعوبات التعلم من طلبة المرحلة الثانوية", جامعة بنها, 2016 More

Department Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Amira Mohamed Badr Mohamed Sallama, "المناخ المدرسى وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية رياض الاطفال جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students", مجلة كلية التربية. بني سويف, 2022 More
Tweet