نمذجة العلاقات السببية بين الأفكار اللاعقلانية وموضع الضبط والتنمر لدى طالبات المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية

Faculty Education Year: 2018
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 135-201
Authors:
Journal: البحث التربوي المركز القومي للبحوث التربوية والتنمية Volume:
Keywords : نمذجة العلاقات السببية , الأفكار اللاعقلانية وموضع    
Abstract:
The recent research aimed to explore the effect of the total score of both irrational beliefs and locus of control on bullying, and finding the best path analysis model that clarifies the paths of causal correlations between irrational beliefs, locus of control and bullying among secondary stage female students in Saudi Arabia. The final sample consisted of (247) students drawn randomly from 1st,2nd, and 3rd secondary stage female students in Asser area (Abha) in Saudi Arabia – academic year (1437-1438. Results showed that there is: no statistically significant effect of total score of irrational beliefs on bullying, statistically significant negative effect of total score of locus of control on bullying, no statistically significant effect of irrational beliefs related to self on body bullying, social bullying, and properties bullying, no statistically significant effect of irrational beliefs related to both others and circumstances on body bullying, verbal bullying, social bullying, and properties bullying, statistically significant positive effect of irrational beliefs related to self on verbal bullying, statistically significant negative effect of locus of control on body bullying, verbal bullying, social bullying, and properties bullying among secondary stage female students in Saudi Arabia.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "البناء العاملي للعوامل الست الكبرى للشخصية في ضوء نموذج (HEXACO) وعلاقته بمعنى الحياة لدى طلبة جامعة الزقازيق", جامعة بنها, 2016 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "العلاقة بين الانتباه المتمركز حول الذات وتقدير الذات لدى طالبات كلية العلوم والآداب بسراة عبيدة", جامعة أسوان - مصر, 2012 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "السعادة الذاتية وعلاقتها بالذكاء الوجداني لدى طلبة الثانوية العامة بمحافظة الدقهلية", جامعة دمنهور, 2014 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "العلاقة بين منظور زمن المستقبل ودافعية الانجاز في ضوء الجنس والتخصص الدراسي لدى طلبة جامعة الملك خالد", جامعة الزقازيق- مصر, 2015 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "سمة ما وراء المزاج لدى العاديين وذوي صعوبات التعلم من طلبة المرحلة الثانوية", جامعة بنها, 2016 More

Department Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Amira Mohamed Badr Mohamed Sallama, "المناخ المدرسى وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية رياض الاطفال جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students", مجلة كلية التربية. بني سويف, 2022 More
Tweet