النموذج البنائى لإستراتيجيات التعلم وحل المشكلات في علاقتها بتوجه الهدف والاتجاه نحو المخاطرة

Faculty Education Year: 2001
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 111- 182
Authors:
Journal: مجلة بحوث كلية الآداب - جامعة المنوفية مجلة بحوث كلية الآداب - جامعة المنوفية Volume: 23
Keywords : النموذج البنائى لإستراتيجيات التعلم , المشكلات , علاقتها    
Abstract:
The current study aimed to identify the relationship between learning strategies and both problem solving, goal orientation and risk taking, as well as identifying the differences between students in those variables, and also verifying the extent to which learning strategies differ according to these variables, and gender. The study sample consisted of (304) male and female students who were chosen by the multistage random stratified method, and the researcher prepared a number of scales represented in: the learning strategies scale, the problem solving scale, the goal orientation scale, and the risk attitude scale, and these scales were applied to an exploratory sample consisting of (210) ) male and female students, in order to determine the psychometric properties of the study tools, using factor analysis, internal consistency by Alpha Cronbach's method, and analysis of variance. To verify the validity of the hypotheses, the researcher used a number of statistical methods, including: simple regression, “t” test, “Ka2” test, correlation coefficients “Phi - Spearman - concordance”, Kruskal-Wallis test, and Mann-Whitney test. The results of the study indicated that there is a significant correlation between learning strategies and both problem solving, goal orientation, and the tendency toward risk, and the possibility of building a model for these variables together.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "The effects of using an Electronic Interactive Whiteboard in Developing students’’ Attitude, Cognitive Motivation and Academic achievement", Effectiveness of Electronic Interactive Whiteboard Use in Developing the Attitude Towards Study, Cognitive Motivation and Academic Achievement, 2019 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "السلوك الاجتماعي الايجابي وعلاقته بكل من الأمن النفسي والتشوهات الفكرية لدى طلاب كلية التربية وكلية التربية الرياضية (دراسة مقارنة)", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "الكفاءة المهنية للمعلم وفعالية النظام التربوى فى تحديد نوعية أجيال المستقبل", جامعة 6 أكتوبر, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "صعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية", عالم الكتب, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "فعالية استخدام التعلم الالكتروني في تنمية التفكير الناقد والقدرة على حل المشكلات", جامعة الزقازيق, 2009 More

Department Related Publications

  • Faten Farouk Abdelfattah Mosa, "الكفاءة الاجتماعية وعلاقتها بالنوع والعمر وقدرات طفل ما قبل المدرسة", كلية التربية- جامعة الزقازيق, 2006 More
  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "" بعض المشكلات السلوكية والأكاديمية الشائعة لدى طالبات كليتي العلوم والتربية والآداب بجامعة تبوك "", جامعة بني سويف, 2009 More
  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "العلاقة بين الذكاء الوجداني والعوامل الخمسة الكبرى في الشخصية لدى طلاب الجامعة", جامعة بني سويف, 2007 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "استخدم بعض شبكات التواصل الاجتماعي لدى عينة من طلاب وطالبات الجامعة في المستويات الدراسية المختلفة. إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل د/ هنية السيد محمد الجمل مستشار ومدير المركز القومي للقياس والتقويم مدير إدارة تنسيق الوظائف القيادية ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2015 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "العلاقة بين الانتباه المتمركز حول الذات وتقدير الذات لدى طالبات كلية العلوم والآداب بسراة عبيدة", جامعة أسوان - مصر, 2012 More
Tweet