ما وراء المعرفة والدافعية و استراتيجيات التنظيم الذاتي للتعلم لدى العاديين وذوى صعوبات التعلم

Faculty Education Year: 2002
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 9- 78
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية – جامعة عين شمس مجلة كلية التربية – جامعة عين شمس Volume: 26
Keywords : , وراء المعرفة والدافعية , استراتيجيات التنظيم الذاتي    
Abstract:
The concept of metacognition is one of the components of cognitive theory in contemporary psychology, and this concept has found a tangible interest on both the theoretical and practical levels, which means the individual's knowledge of his cognitive processes and associated dependents, or anything related to that, and Falafel suggests that most psychological activities such as processes Cognitive, motives, emotions, and motor skills, both conscious and unconscious, can be metacognitive. The attribution theory is one of the active research fields during the past period, because of its importance on the daily lives of individuals. The attribution process is the process through which the individual tries to infer the motives and qualities of others by observing their apparent behavior, such as the interpretation of the behavior of teachers and students. Behavior plays an important role in understanding the relationship between the teacher and the student and how this relationship can be affected by a number of data such as the success or failure of the student. Academic success and failure is a very broad and complex concept because of its realistic results that are difficult to grasp.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "The effects of using an Electronic Interactive Whiteboard in Developing students’’ Attitude, Cognitive Motivation and Academic achievement", Effectiveness of Electronic Interactive Whiteboard Use in Developing the Attitude Towards Study, Cognitive Motivation and Academic Achievement, 2019 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "السلوك الاجتماعي الايجابي وعلاقته بكل من الأمن النفسي والتشوهات الفكرية لدى طلاب كلية التربية وكلية التربية الرياضية (دراسة مقارنة)", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "الكفاءة المهنية للمعلم وفعالية النظام التربوى فى تحديد نوعية أجيال المستقبل", جامعة 6 أكتوبر, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "صعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية", عالم الكتب, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "فعالية استخدام التعلم الالكتروني في تنمية التفكير الناقد والقدرة على حل المشكلات", جامعة الزقازيق, 2009 More

Department Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Amira Mohamed Badr Mohamed Sallama, "المناخ المدرسى وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية رياض الاطفال جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students", مجلة كلية التربية. بني سويف, 2022 More
Tweet