دور التدخل المبكر فى الحد أو التخفيف من الإعاقة الذهنية

Faculty Education Year: 2009
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 1- 22
Authors:
Journal: ندوة التدخل المبكر بكلية التربية كفر الشيخ كلية التربية - جامعة كفر الشيخ Volume:
Keywords : , التدخل المبكر , الحد , التخفيف , الإعاقة الذهنية    
Abstract:
That intervention programs developed tremendously until the end of the seventies, but their strategies, methods and means were a subject of scientific and social controversy. In children depends on the maturity of the central nervous system, and these questions are: 1- The extent of the emotional and emotional effects of the intervention programs on both the child and the family. 2- The validity of the theory of orientation towards normal in the rhythm of program activities and integration with the normal. 3- The need for the intervention program to lead to an increase in the child's IQ. The program focuses on the close motor aspect to the cognitive aspect. For example, the focus is on training the fine muscles in the hand due to the close connection of the fist to the child's awareness and development in other areas, and directs parents not to prevent the child from identifying his body freely, through certain behaviors such as finger sucking. For example, because the child recognizes objects and things, first by bringing them close and examining them with the mouth, and therefore hand and finger sucking is a temporary process and the beginning of getting to know his body, and it may become permanent if we prevent the child from it (children resort to trying everything forbidden, and it becomes likable to them.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "The effects of using an Electronic Interactive Whiteboard in Developing students’’ Attitude, Cognitive Motivation and Academic achievement", Effectiveness of Electronic Interactive Whiteboard Use in Developing the Attitude Towards Study, Cognitive Motivation and Academic Achievement, 2019 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "السلوك الاجتماعي الايجابي وعلاقته بكل من الأمن النفسي والتشوهات الفكرية لدى طلاب كلية التربية وكلية التربية الرياضية (دراسة مقارنة)", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "الكفاءة المهنية للمعلم وفعالية النظام التربوى فى تحديد نوعية أجيال المستقبل", جامعة 6 أكتوبر, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "صعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية", عالم الكتب, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "فعالية استخدام التعلم الالكتروني في تنمية التفكير الناقد والقدرة على حل المشكلات", جامعة الزقازيق, 2009 More

Department Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Amira Mohamed Badr Mohamed Sallama, "المناخ المدرسى وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية رياض الاطفال جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students", مجلة كلية التربية. بني سويف, 2022 More
Tweet