فعالية استخدام استراتيجيات التنظيم الذاتي في علاج التلاميذ ذوى صعوبات تعلم القراءة والحساب

Faculty Education Year: 2010
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 1-33
Authors:
Journal: مجلة التربية الخاصة ، كلية التربية ـ جامعة الزقازيق مجلة التربية الخاصة ، كلية التربيةـ جامعة الزقازيق Volume: 1
Keywords : فعالية استخدام استراتيجيات التنظيم الذاتي , علاج    
Abstract:
The current research aims to reveal the difference between the mean scores in the post-measurement in the variable of self-regulation strategies for learning, as well as revealing the difference between the mean scores in the post-measurement in the achievement of Arabic language and mathematics between the experimental and control groups, in addition to revealing the difference between the mean scores of the pre and post measures In the self-regulation strategies for learning as well as in the achievement of Arabic language and mathematics for the experimental group, and after applying the diagnostic criteria for people with learning difficulties to the initial sample, the final sample was determined by (55), including 27 students at Omar Makram Primary School, and they were used in the current research as an experimental group. Self-organizing strategies for learning on it, 28 pupils at Al-Ittihad Primary School, the pupils of this school were considered as a control group to which no program was applied. The Raven Colored Progressive Matrices Test, Diagnostic Assessment Scales for Learning Difficulties in Reading, Writing and Mathematics, and the Self-Regulating Learning Strategies Scale were applied: Building and developing the researcher, obtaining academic achievement scores in Arabic and Mathematics courses, and building a program of self-regulation strategies for learning: Building and developing the researcher, using two Mann tests. Whitney and Wilkeson Laparameters, the results concluded that there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application of the scale of self-regulation strategies for learning, as well as the degrees of academic achievement in the Arabic language and mathematics courses in favor of the experimental group, in addition to the presence of statistically significant differences between the mean scores The two applications, pre and post, of the experimental group in the scale of self-regulation strategies for learning and the scores of academic achievement courses in Arabic language and mathematics.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "The effects of using an Electronic Interactive Whiteboard in Developing students’’ Attitude, Cognitive Motivation and Academic achievement", Effectiveness of Electronic Interactive Whiteboard Use in Developing the Attitude Towards Study, Cognitive Motivation and Academic Achievement, 2019 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "السلوك الاجتماعي الايجابي وعلاقته بكل من الأمن النفسي والتشوهات الفكرية لدى طلاب كلية التربية وكلية التربية الرياضية (دراسة مقارنة)", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "الكفاءة المهنية للمعلم وفعالية النظام التربوى فى تحديد نوعية أجيال المستقبل", جامعة 6 أكتوبر, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "صعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية", عالم الكتب, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "فعالية استخدام التعلم الالكتروني في تنمية التفكير الناقد والقدرة على حل المشكلات", جامعة الزقازيق, 2009 More

Department Related Publications

  • Elsaied Elfedaly Abdelmoteleb Elsebaiey, "فعالية برنامج تعليمي في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة على التحصيل الدراسي وفعالية الذات في الرياضيات لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي ذوي صعوبات تعلم الرياضيات", مجلة كلية التربية جامعة بنها, 2009 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "مستوى الانتماء الوطني لدي طلاب جامعة في ضوء متغيري الجنس والتخصص الأكاديمي أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل أ/ غادة محمد أحمد شحاتة أستاذ علم النفس التربوي ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2015 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "تقييم أثر التدريب على برنامج "استراتيجيات التعلم النشط وأساليب التقويم الحديثة" في ميدان العمل لدى عينة من معلمي المرحلة الثانوية العامة إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل خليل وفريق البحث المشارك أستاذ ورئيس قسم علم النفس الت", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2013 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "العلاقة بين منظور زمن المستقبل ودافعية الانجاز في ضوء الجنس والتخصص الدراسي لدى طلبة جامعة الملك خالد", جامعة الزقازيق- مصر, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "مصادر الحصول على المعلومات بالتعليم الجامعي الواقع والطموحات", جامعة الزقازيق, 2004 More
Tweet