فعالية استخدام أنشطة الذكاءات المتعددة في تنمية التفكير البنائي لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم

Faculty Education Year: 2011
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 238- 306
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية ـ جامعة بنها مجلة كلية التربية ـ جامعة بنها Volume: 22
Keywords : فعالية استخدام أنشطة الذكاءات المتعددة , تنمية    
Abstract:
The current research aims to reveal the difference between the mean scores in the posterior measurement in the constructivist thinking variable and the detection of the difference between the mean scores in the post-measurement in the achievement of Arabic language and mathematics and the detection of the difference between the mean scores of the pre and post measurements in the constructivist thinking variable and the detection of the difference between the mean scores The pre and post measurements in the achievement of the Arabic language and mathematics, and after applying the diagnostic criteria for people with learning difficulties to the initial sample, the final sample was determined by (61) of them 31 students at Nasiriyah Primary School and they were used in the current research as an experimental group on which the activities of multiple intelligences were applied, 18 students At Uwaida Primary School, 12 students at Abd Aziz Ali Primary School. The pupils of these two schools were considered as a control group, to which no activities were applied. Raven’s colored successive matrices test and diagnostic assessment scales for reading, writing and mathematics difficulties and the constructivist thinking scale were applied: preparing the researchers and obtaining academic achievement scores, and building the activities of multiple intelligences: prepared by the researchers, using the (t) test to calculate the differences, and the square ETA coefficient to calculate the size of the family, The results concluded that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application of the constructivist thinking scale and degrees of academic achievement in Arabic language and mathematics in favor of the experimental group, and the presence of statistically significant differences between the mean scores of the two applications before and after the experimental group on the list of constructivist thinking and scores Academic achievement in Arabic language and mathematics
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "The effects of using an Electronic Interactive Whiteboard in Developing students’’ Attitude, Cognitive Motivation and Academic achievement", Effectiveness of Electronic Interactive Whiteboard Use in Developing the Attitude Towards Study, Cognitive Motivation and Academic Achievement, 2019 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "السلوك الاجتماعي الايجابي وعلاقته بكل من الأمن النفسي والتشوهات الفكرية لدى طلاب كلية التربية وكلية التربية الرياضية (دراسة مقارنة)", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "الكفاءة المهنية للمعلم وفعالية النظام التربوى فى تحديد نوعية أجيال المستقبل", جامعة 6 أكتوبر, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "صعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية", عالم الكتب, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "فعالية استخدام التعلم الالكتروني في تنمية التفكير الناقد والقدرة على حل المشكلات", جامعة الزقازيق, 2009 More

Department Related Publications

  • Faten Farouk Abdelfattah Mosa, "الكفاءة الاجتماعية وعلاقتها بالنوع والعمر وقدرات طفل ما قبل المدرسة", كلية التربية- جامعة الزقازيق, 2006 More
  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "" بعض المشكلات السلوكية والأكاديمية الشائعة لدى طالبات كليتي العلوم والتربية والآداب بجامعة تبوك "", جامعة بني سويف, 2009 More
  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "العلاقة بين الذكاء الوجداني والعوامل الخمسة الكبرى في الشخصية لدى طلاب الجامعة", جامعة بني سويف, 2007 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "استخدم بعض شبكات التواصل الاجتماعي لدى عينة من طلاب وطالبات الجامعة في المستويات الدراسية المختلفة. إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل د/ هنية السيد محمد الجمل مستشار ومدير المركز القومي للقياس والتقويم مدير إدارة تنسيق الوظائف القيادية ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2015 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "العلاقة بين الانتباه المتمركز حول الذات وتقدير الذات لدى طالبات كلية العلوم والآداب بسراة عبيدة", جامعة أسوان - مصر, 2012 More
Tweet