فعالية استخدام نموذج الاستجابة للتدخل في تشخيص وتقييم ذوي صعوبات التعلم

Faculty Education Year: 2013
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 1-30
Authors:
Journal: مؤتمر الجمعية الخليجية للإعاقة، الملتقى الثالث عشر، مملكة البحرين مؤتمر الجمعية الخليجية للإعاقة، الملتقى الثالث عشر، مملكة البحرين Volume:
Keywords : فعالية استخدام نموذج الاستجابة للتدخل , تشخيص    
Abstract:
The current research aims to study the effectiveness of the response to intervention model as a qualitative analysis model in diagnosing and treating people with reading and mathematics difficulties compared to the spacing test as a quantitative analysis model in an attempt to prevent the phenomenon of waiting for failure, and to support early intervention for students who suffer from learning difficulties or problems. The sample amounted to 576 students before sorting out those with learning difficulties from the fifth grade of primary school in the Kingdom of Bahrain, and those with learning disabilities were sorted using the spacing and exclusion narratives and using the non-colored sequential matrices of Raven and the diagnostic tests in reading and mathematics and the post-tests of reading and mathematics for the fifth grade of primary and the therapeutic diagnostic model based on Various strategies for developing reading and mathematics skills through the application of the remedial program individually within the framework of (the response to intervention model), where the program varies from one student to another according to the student's need for interventions, and this program is based on a number of strategies and teaching methods. Using frequencies and percentages, the results of the analysis showed that the application of the three-stage response model to the intervention in this study reduced the number of students who were diagnosed by the divergence criterion model as having learning difficulties by 69.55%, as a large number responded to the qualitative analysis-based intervention. The results indicated that the response to intervention model had a clear effectiveness in treating people with learning difficulties compared to the criterion of spacing, and the researcher attributes this to the fact that the response to intervention model depends directly on the qualitative diagnosis in addition to its use of all scientifically available activities through its dependence on accurate information and data.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "The effects of using an Electronic Interactive Whiteboard in Developing students’’ Attitude, Cognitive Motivation and Academic achievement", Effectiveness of Electronic Interactive Whiteboard Use in Developing the Attitude Towards Study, Cognitive Motivation and Academic Achievement, 2019 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "السلوك الاجتماعي الايجابي وعلاقته بكل من الأمن النفسي والتشوهات الفكرية لدى طلاب كلية التربية وكلية التربية الرياضية (دراسة مقارنة)", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "الكفاءة المهنية للمعلم وفعالية النظام التربوى فى تحديد نوعية أجيال المستقبل", جامعة 6 أكتوبر, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "صعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية", عالم الكتب, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "فعالية استخدام التعلم الالكتروني في تنمية التفكير الناقد والقدرة على حل المشكلات", جامعة الزقازيق, 2009 More

Department Related Publications

  • Faten Farouk Abdelfattah Mosa, "الكفاءة الاجتماعية وعلاقتها بالنوع والعمر وقدرات طفل ما قبل المدرسة", كلية التربية- جامعة الزقازيق, 2006 More
  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "" بعض المشكلات السلوكية والأكاديمية الشائعة لدى طالبات كليتي العلوم والتربية والآداب بجامعة تبوك "", جامعة بني سويف, 2009 More
  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "العلاقة بين الذكاء الوجداني والعوامل الخمسة الكبرى في الشخصية لدى طلاب الجامعة", جامعة بني سويف, 2007 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "استخدم بعض شبكات التواصل الاجتماعي لدى عينة من طلاب وطالبات الجامعة في المستويات الدراسية المختلفة. إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل د/ هنية السيد محمد الجمل مستشار ومدير المركز القومي للقياس والتقويم مدير إدارة تنسيق الوظائف القيادية ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2015 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "العلاقة بين الانتباه المتمركز حول الذات وتقدير الذات لدى طالبات كلية العلوم والآداب بسراة عبيدة", جامعة أسوان - مصر, 2012 More
Tweet