فعالية استخدام التعلم الاليكتروني في تنمية الدافع للمعرفة والتحصيل الدراسي لدى الطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة

Faculty Education Year: 2014
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 55- 86
Authors:
Journal: المجلة المصرية للدراسات النفسية المجلة المصرية للدراسات النفسية Volume: 24
Keywords : فعالية استخدام التعلم الاليكتروني , تنمية الدافع    
Abstract:
The present study aims to examine the effectiveness of E-Learning in the developing of cognitive motivation and academic achievement among students with learning disabilities and students with attention deficit disorder and hyperactivity. The sample consisted of (20) teachers who is studying of English middle schools which integrating students of special needs, including (10) teachers apply the E-Learning, (10) studying in the traditional way, a sample of students (729) students in grade two, included people with learning disabilities, Students with attention deficit disorder and hyperactivity. Also tools included; test matrices to Raven , a questionnaire teaching style , scale cognitive motivation, scale attention disorders and academic school achievement, the results were, there are statistically significant differences between those who are studying according to E-Learning in the scale of cognitive motivation and achievement in English favor group that taught according to E- learning among students with learning disabilities and students with attention deficit disorder and hyperactivity, and no statistically significant differences between students with learning disabilities and students with attention deficit disorder with hyperactivity of studying according to the E-Learning in the scale of cognitive motivation and achievement of English language.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "The effects of using an Electronic Interactive Whiteboard in Developing students’’ Attitude, Cognitive Motivation and Academic achievement", Effectiveness of Electronic Interactive Whiteboard Use in Developing the Attitude Towards Study, Cognitive Motivation and Academic Achievement, 2019 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "السلوك الاجتماعي الايجابي وعلاقته بكل من الأمن النفسي والتشوهات الفكرية لدى طلاب كلية التربية وكلية التربية الرياضية (دراسة مقارنة)", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "الكفاءة المهنية للمعلم وفعالية النظام التربوى فى تحديد نوعية أجيال المستقبل", جامعة 6 أكتوبر, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "صعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية", عالم الكتب, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "فعالية استخدام التعلم الالكتروني في تنمية التفكير الناقد والقدرة على حل المشكلات", جامعة الزقازيق, 2009 More

Department Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Amira Mohamed Badr Mohamed Sallama, "المناخ المدرسى وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية رياض الاطفال جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students", مجلة كلية التربية. بني سويف, 2022 More
Tweet