فعالية برنامج قائم على بعض آليات العلاج المعرفي والانفعالي لخفض اضطرابات الانتباه مع فرط النشاط لدى ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية

Faculty Education Year: 2015
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 262- 304
Authors:
Journal: مجلة التربية الخاصة، جامعة الزقازيق مجلة التربية الخاصة، جامعة الزقازيق Volume: 10
Keywords : فعالية برنامج قائم , , آليات العلاج المعرفي    
Abstract:
The research revealed the effectiveness of a program based on some cognitive and emotional therapy mechanisms to reduce attention deficit hyperactivity disorder among secondary school students with learning disabilities. The research tools consisted of a continuous matrix test, a diagnostic assessment scale for learning difficulties, a scale of attention difficulties with hyperactivity, and a treatment program based on some mechanisms of cognitive and emotional therapy in reducing social and emotional problems for people with learning difficulties. They were applied to a sample of (67) female students. Of the female students with learning difficulties in the secondary stage, they were divided into an experimental group and a control group. The results of the research confirmed the existence of statistically significant differences between the two groups in the dimensions of the Attention Deficit Hyperactivity Scale and the total score and that of the control group, as the high score indicates a high level of attention deficit hyperactivity disorder. The results also confirmed the existence of statistically significant differences between the post- and follow-up measurements of the dimensions of the Attention Deficit Hyperactivity Scale and the total score. The research recommended the necessity of making family counseling programs based on emotional cognitive therapy to help students with attention difficulties with hyperactivity that contribute to reducing the learning difficulties expected to occur.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "The effects of using an Electronic Interactive Whiteboard in Developing students’’ Attitude, Cognitive Motivation and Academic achievement", Effectiveness of Electronic Interactive Whiteboard Use in Developing the Attitude Towards Study, Cognitive Motivation and Academic Achievement, 2019 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "السلوك الاجتماعي الايجابي وعلاقته بكل من الأمن النفسي والتشوهات الفكرية لدى طلاب كلية التربية وكلية التربية الرياضية (دراسة مقارنة)", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "الكفاءة المهنية للمعلم وفعالية النظام التربوى فى تحديد نوعية أجيال المستقبل", جامعة 6 أكتوبر, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "صعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية", عالم الكتب, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "فعالية استخدام التعلم الالكتروني في تنمية التفكير الناقد والقدرة على حل المشكلات", جامعة الزقازيق, 2009 More

Department Related Publications

  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "المواطنة لدى الشباب الجامعي وعلاقتها بكل من تقدير الذات والأمن النفسي لديهم إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل ساره السيد محيى عبد العظيم محمد مستشار ومدير المركز القومي للقياس والتقويم ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2015 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "رؤية مستقبلية لتطوير التعليم الفنى والتقنى في سيناء إعداد: أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل مدير مركز القياس والتقويم- جامعة الزقازيق", جامعة الزقازيق, 2014 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "الفروق في أبعاد تقدير نواتج التعلم لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعة في ضوء التخصص ومستوى كفاءتهم الذاتية في التدريس", جامعة الأزهر, 2016 More
  • Shery Saad Haliem Bektar Saad, "الصمود النفسى لدى طلبة الجامعة وعلاقته بكل من الحكمة و فاعلية الذات لديهم", بمجلة كلية التربية – جامعة بور سعيد, 2014 More
  • Shery Saad Haliem Bektar Saad, "الدافعية الاكاديمية وعلاقتها بالاندماج المدرسى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", منشور بمجلة دراسات عربية فى علم النفس ، رابطة الاخصائيين النفسيين المصرية, 2015 More
Tweet