دور الملل الأكاديمي في التسرب المدرسي وإحداث الهدر التعليمي.

Faculty Education Year: 2016
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 1-28
Authors:
Journal: . مؤتمر المعالجات الموضوعية لظاهرة تسرب الفتيات من التعليم، فندق ميناهاوس. القاهرة Volume:
Keywords : , الملل الأكاديمي , التسرب المدرسي وإحداث الهدر    
Abstract:
The study aimed to identify the level of academic boredom and its impact on the dropout phenomenon. The significance of the differences in the level of academic boredom is known according to the variables of sex, and the level of study. To achieve the aim of the study, a questionnaire consisting of (32) items was prepared distributed into three areas, and after checking its validity and reliability indications, it was applied to a sample of (287) female students, who were chosen by random method. The results of the study indicated that the level of academic boredom was generally moderate. As for the fields, the field of evaluation ranked first and at a high level, the curriculum field ranked second and at an average level, and the field of teaching methods ranked third and at an average level. The results also showed that there were statistically significant differences due to the gender variable in favor of females. And differences were found due to the study level variable in favor of second, third and fourth year students when compared to first year students. In light of the results, the study presented a set of recommendations, most notably reconsidering the content of the curricula, the mechanism for evaluating students, and working to diversify teaching methods to reduce the degree of academic boredom that students face.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "The effects of using an Electronic Interactive Whiteboard in Developing students’’ Attitude, Cognitive Motivation and Academic achievement", Effectiveness of Electronic Interactive Whiteboard Use in Developing the Attitude Towards Study, Cognitive Motivation and Academic Achievement, 2019 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "السلوك الاجتماعي الايجابي وعلاقته بكل من الأمن النفسي والتشوهات الفكرية لدى طلاب كلية التربية وكلية التربية الرياضية (دراسة مقارنة)", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "الكفاءة المهنية للمعلم وفعالية النظام التربوى فى تحديد نوعية أجيال المستقبل", جامعة 6 أكتوبر, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "صعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية", عالم الكتب, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "فعالية استخدام التعلم الالكتروني في تنمية التفكير الناقد والقدرة على حل المشكلات", جامعة الزقازيق, 2009 More

Department Related Publications

  • Faten Farouk Abdelfattah Mosa, "الكفاءة الاجتماعية وعلاقتها بالنوع والعمر وقدرات طفل ما قبل المدرسة", كلية التربية- جامعة الزقازيق, 2006 More
  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "" بعض المشكلات السلوكية والأكاديمية الشائعة لدى طالبات كليتي العلوم والتربية والآداب بجامعة تبوك "", جامعة بني سويف, 2009 More
  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "العلاقة بين الذكاء الوجداني والعوامل الخمسة الكبرى في الشخصية لدى طلاب الجامعة", جامعة بني سويف, 2007 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "استخدم بعض شبكات التواصل الاجتماعي لدى عينة من طلاب وطالبات الجامعة في المستويات الدراسية المختلفة. إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل د/ هنية السيد محمد الجمل مستشار ومدير المركز القومي للقياس والتقويم مدير إدارة تنسيق الوظائف القيادية ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2015 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "العلاقة بين الانتباه المتمركز حول الذات وتقدير الذات لدى طالبات كلية العلوم والآداب بسراة عبيدة", جامعة أسوان - مصر, 2012 More
Tweet