معوقات توظيف تقنيات التعليم الالكتروني بمرحلة الجامعة من وجهة نظر الطلاب وأعضاء هيئة التدريس

Faculty Education Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 1-28
Authors:
Journal: بحث منشور بالمؤتمر الدولي للتعليم عن بعد، التحديات والفرص أكاديمية طيبة المتكاملة للعلوم والتكنولوجيا Volume:
Keywords : معوقات توظيف تقنيات التعليم الالكتروني بمرحلة    
Abstract:
The current research aims to identify the obstacles and challenges facing faculty members and students when they use e-learning techniques. The research relied on the descriptive analytical approach, and dealt with two aspects: providing a comprehensive description of the obstacles to employing e-learning and its tools at Sultan Qaboos University, as well as studying and analyzing the data collected. From the field study on the axes of the two research tools, a sample of professors amounted to (86) faculty members, and a sample of students 437 male and female students. A questionnaire was prepared for the obstacles to employing e-learning techniques for faculty members, containing 6 dimensions: (skills to use e-learning techniques, motivation towards using e-learning techniques E-learning techniques, the difficulty of following up and containing the student individually, the large burden on the teacher, the fear of dealing with educational technology, the failure to spread the culture of e-learning), and a questionnaire was prepared for the obstacles to employing e-learning technologies for students, containing 6 dimensions as well (the lack of the Internet for some At home, lack of computer and internet skills, lack of desire for e-learning, failure to meet the electronic system E-learning for students’ educational needs, fear and dread of using e-learning, lack of non-verbal communication). The results indicated that there were no differences between faculty members due to the gender variable, while there were differences between them due to the type of college in favor of practical colleges, as well as no differences between students due to the gender variable. Differences attributed to the variable of the type of college in favor of practical colleges, and one of the most important recommendations of the research: holding training courses for the use of e-learning techniques and employing it effectively for faculty members and students, and taking all measures from the concerned authorities that help and facilitate for everyone to use e-learning techniques and its various tools in teaching and assessment.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "The effects of using an Electronic Interactive Whiteboard in Developing students’’ Attitude, Cognitive Motivation and Academic achievement", Effectiveness of Electronic Interactive Whiteboard Use in Developing the Attitude Towards Study, Cognitive Motivation and Academic Achievement, 2019 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "السلوك الاجتماعي الايجابي وعلاقته بكل من الأمن النفسي والتشوهات الفكرية لدى طلاب كلية التربية وكلية التربية الرياضية (دراسة مقارنة)", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "الكفاءة المهنية للمعلم وفعالية النظام التربوى فى تحديد نوعية أجيال المستقبل", جامعة 6 أكتوبر, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "صعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية", عالم الكتب, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "فعالية استخدام التعلم الالكتروني في تنمية التفكير الناقد والقدرة على حل المشكلات", جامعة الزقازيق, 2009 More

Department Related Publications

  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "تقييم أثر التدريب على برنامج " الاتجاهات المعاصرة في إدارة المدرسة الثانوية في ميدان العمل لدى عينة من معلمي ومديري المرحلة الثانوية العامة إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل خليل وفريق البحث المشارك أستاذ ورئيس قسم علم النفس ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2013 More
  • Shery Saad Haliem Bektar Saad, "التمكين النفسي لدي أعضاء هيئة التدريس والهيئة المعاونة لهم بجامعة الزقازيق وعلاقته بالرضا الوظيفي لديهم", مجلة كلية التربية – جامعة الزقازيق،, 2016 More
  • Shery Saad Haliem Bektar Saad, "College students Emotional Security and its relation to their Social Adjustment and Academic Stress", مجلة كلية التربية – جامعة الزقازيق, 2017 More
  • Ezzat Abdalhamied Mohamed Hassan, "الإحصاء النفسي والتربوي: تطبيقات باستخدام برنامج SPSS18", دار الفكر العربي, 2016 More
  • Enas Mohamed Safwat Mostafa Mahmod Khreba, "اليقظة العقلية في ضوء نظرية لانجر "Langer" وعلاقتها بكل من الاتجاه نحو التخصص وأسلوب التعلم ونوع الاختبار التحريري المفضل لدى طلبة جامعة الزقازيق", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2020 More
Tweet