فعالية استخدام بعض آليات علم النفس الايجابي في تنمية مفهوم الذات لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي

Faculty Education Year: 2018
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 1-25
Authors:
Journal: مؤتمر صلالة لعلم النفس جامعة ظفار Volume:
Keywords : فعالية استخدام , آليات , النفس الايجابي , تنمية    
Abstract:
The study aimed to measure the effectiveness of using the mechanisms of positive psychology in developing the self-concept of the students of the second cycle of basic education. The number of the sample members was (79) students who were distributed into two equal experimental groups (39) students. The program based on the mechanisms of positive psychology was applied to them. And a control group (40) students on whom no program was applied, and the self-concept was measured by the six factors scale of self-concept (task achievement, moral, vulnerability, strength, talent, ability to love) Six Factor Self-Concept Scale SFSCS) prepared by the researcher based on On Stake's conception (Stake, 1994), and using the t-test, the results indicated that there were statistically significant differences in the level of self-concept between the tribal and remote measurements of the experimental group members in favor of the post-measurement, and there were differences in the level of self-concept between the experimental and control groups in the post-measurement. In favor of the experimental group, and there were no differences between the post and follow-up measurements for the experimental group, and the study recommended the need to pay attention to strategies and mechanisms of positive psychology in a way that suits the characteristics, needs, tendencies and attitudes of students.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "The effects of using an Electronic Interactive Whiteboard in Developing students’’ Attitude, Cognitive Motivation and Academic achievement", Effectiveness of Electronic Interactive Whiteboard Use in Developing the Attitude Towards Study, Cognitive Motivation and Academic Achievement, 2019 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "السلوك الاجتماعي الايجابي وعلاقته بكل من الأمن النفسي والتشوهات الفكرية لدى طلاب كلية التربية وكلية التربية الرياضية (دراسة مقارنة)", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "الكفاءة المهنية للمعلم وفعالية النظام التربوى فى تحديد نوعية أجيال المستقبل", جامعة 6 أكتوبر, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "صعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية", عالم الكتب, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "فعالية استخدام التعلم الالكتروني في تنمية التفكير الناقد والقدرة على حل المشكلات", جامعة الزقازيق, 2009 More

Department Related Publications

  • Faten Farouk Abdelfattah Mosa, "الكفاءة الاجتماعية وعلاقتها بالنوع والعمر وقدرات طفل ما قبل المدرسة", كلية التربية- جامعة الزقازيق, 2006 More
  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "" بعض المشكلات السلوكية والأكاديمية الشائعة لدى طالبات كليتي العلوم والتربية والآداب بجامعة تبوك "", جامعة بني سويف, 2009 More
  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "العلاقة بين الذكاء الوجداني والعوامل الخمسة الكبرى في الشخصية لدى طلاب الجامعة", جامعة بني سويف, 2007 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "استخدم بعض شبكات التواصل الاجتماعي لدى عينة من طلاب وطالبات الجامعة في المستويات الدراسية المختلفة. إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل د/ هنية السيد محمد الجمل مستشار ومدير المركز القومي للقياس والتقويم مدير إدارة تنسيق الوظائف القيادية ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2015 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "العلاقة بين الانتباه المتمركز حول الذات وتقدير الذات لدى طالبات كلية العلوم والآداب بسراة عبيدة", جامعة أسوان - مصر, 2012 More
Tweet