توظيف التعلم الشبكي في دراسة مشكلات طلاب جامعتي الكويت والسلطان قابوس من وجهة نظرهم: دراسة عبر ثقافية

Faculty Education Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 23- 68
Authors:
Journal: مجلة البحث التربوي، المركز القومي للبحوث التربوية والتنمية مجلة البحث التربوي، المركز القومي للبحوث التربوية والتنمية Volume: 19
Keywords : توظيف التعلم الشبكي , دراسة مشكلات طلاب    
Abstract:
The current study aimed to employ network learning to identify the problems faced by students of Sultan Qaboos University and Kuwait during their network learning, and to identify the order of these problems and their relationship to some variables (student type, specialization), and to compare these problems between Sultan Qaboos University and Kuwait University. The study used the descriptive survey method. The sample amounted to (511) students, where the number of Sultan Qaboos University students reached 422 (181 males, 241 females), and the number of Kuwait University students was 89 (42 males, 47 females), the average age of the sample was 20.67 years, and the standard deviation was 3.39. The researchers built and developed a questionnaire consisting of 60 phrases in five axes (problems related to lecturers, problems related to transportation, problems related to the study system, problems related to services provided within the university, problems related to the same student). The results concluded that the levels of problems faced by university students are high. The highest levels were for problems related to services provided within the university, and least for problems related to lecturers, and there were no differences between male and female students in the total score for the questionnaire of the problems faced by the university student and all dimensions except after the problems related to services provided within the university, where it came as a function in favor of the female students. And there are no differences between students of practical colleges and students of theoretical colleges, and there are differences between students of Sultan Qaboos University and students of Kuwait University in the total score of the questionnaire and all dimensions in favor of students of Sultan Qaboos University, except for two problems related to lecturers and problems related to the same student. There are no differences between the two universities.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "The effects of using an Electronic Interactive Whiteboard in Developing students’’ Attitude, Cognitive Motivation and Academic achievement", Effectiveness of Electronic Interactive Whiteboard Use in Developing the Attitude Towards Study, Cognitive Motivation and Academic Achievement, 2019 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "السلوك الاجتماعي الايجابي وعلاقته بكل من الأمن النفسي والتشوهات الفكرية لدى طلاب كلية التربية وكلية التربية الرياضية (دراسة مقارنة)", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "الكفاءة المهنية للمعلم وفعالية النظام التربوى فى تحديد نوعية أجيال المستقبل", جامعة 6 أكتوبر, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "صعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية", عالم الكتب, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "فعالية استخدام التعلم الالكتروني في تنمية التفكير الناقد والقدرة على حل المشكلات", جامعة الزقازيق, 2009 More

Department Related Publications

  • Faten Farouk Abdelfattah Mosa, "الكفاءة الاجتماعية وعلاقتها بالنوع والعمر وقدرات طفل ما قبل المدرسة", كلية التربية- جامعة الزقازيق, 2006 More
  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "" بعض المشكلات السلوكية والأكاديمية الشائعة لدى طالبات كليتي العلوم والتربية والآداب بجامعة تبوك "", جامعة بني سويف, 2009 More
  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "العلاقة بين الذكاء الوجداني والعوامل الخمسة الكبرى في الشخصية لدى طلاب الجامعة", جامعة بني سويف, 2007 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "استخدم بعض شبكات التواصل الاجتماعي لدى عينة من طلاب وطالبات الجامعة في المستويات الدراسية المختلفة. إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل د/ هنية السيد محمد الجمل مستشار ومدير المركز القومي للقياس والتقويم مدير إدارة تنسيق الوظائف القيادية ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2015 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "العلاقة بين الانتباه المتمركز حول الذات وتقدير الذات لدى طالبات كلية العلوم والآداب بسراة عبيدة", جامعة أسوان - مصر, 2012 More
Tweet