فعالية نموذج مارزانو لأبعاد التعلم في تنمية التفكير الابتكاري والحل الابداعي للمشكلات

Faculty Education Year: 2019
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 1- 42
Authors:
Journal: ، مجلة دراسات تربوية ونفسية، كلية التربية ـ جامعة الزقازيق ، مجلة دراسات تربوية ونفسية، كلية التربية ـ جامعة الزقازيق Volume: 102
Keywords : فعالية نموذج مارزانو لأبعاد التعلم , تنمية    
Abstract:
Robert Marzano presented an educational model that grew in the light of the results of cognitive learning research and called it the Dimensions of Learning model, and it can be used by teachers in the kindergarten stage until the end of the secondary stage, and the ultimate goal of the model is that the students have the ability to develop themselves in a way that makes them able to continue learning during their lives. The Marzanoan Learning Dimensions Model is a practical practical translation of the overall characteristics and advantages of the educational theories from which the model derives its dimensions, which represent the latest and most important theories that have been found in the educational arena, which are the theories of learning consistent with brain functions, and problem-centered learning. This model is also based on To the constructivist philosophy, where Marzano and others (1999) consider that knowledge is the course through which the individual builds his experiences and interactions with the elements and variables of the world around him, and this knowledge is utilitarian, used by the individual to explain his experiences and life situations.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "The effects of using an Electronic Interactive Whiteboard in Developing students’’ Attitude, Cognitive Motivation and Academic achievement", Effectiveness of Electronic Interactive Whiteboard Use in Developing the Attitude Towards Study, Cognitive Motivation and Academic Achievement, 2019 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "السلوك الاجتماعي الايجابي وعلاقته بكل من الأمن النفسي والتشوهات الفكرية لدى طلاب كلية التربية وكلية التربية الرياضية (دراسة مقارنة)", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "الكفاءة المهنية للمعلم وفعالية النظام التربوى فى تحديد نوعية أجيال المستقبل", جامعة 6 أكتوبر, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "صعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية", عالم الكتب, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "فعالية استخدام التعلم الالكتروني في تنمية التفكير الناقد والقدرة على حل المشكلات", جامعة الزقازيق, 2009 More

Department Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Amira Mohamed Badr Mohamed Sallama, "المناخ المدرسى وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية رياض الاطفال جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students", مجلة كلية التربية. بني سويف, 2022 More
Tweet