فعالية بعض آليات علم النفس الإيجابي في رفع مستوى مفهوم الذات للطلاب ذوي صعوبات التعلم

Faculty Education Year: 2018
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 303- 342
Authors:
Journal: مجلة التربية الخاصة، جامعة الزقازيق مجلة التربية الخاصة، جامعة الزقازيق Volume: 8
Keywords : فعالية , آليات , النفس الإيجابي , , مستوى مفهوم    
Abstract:
The study aimed to measure the effectiveness of the use of positive psychology mechanisms in the development of self-concept for students with learning disabilities, the number of sample 24 students with learning disabilities were divided into two experimental groups 12 experimental students The program, based on the mechanisms of positive psychology, was implemented and the control group of 12 students did not apply any program. Using the tools: The test of intelligence matrices consecutive non-colored, the diagnostic assessment of the disabilities of learning mathematics and reading, the measure of self-concept of people with learning disabilities and the program of therapy based on some mechanisms of positive psychology in raising the level of self-concept (Prepared by researchers). The results that there were statistically significant differences in self-concept between control and experimental in favor of the experimental groups, there were statistically significant differences self-concept between pre and post-test of the experimental; groups in favor of the post-test. And there no were significant differences between the post-test and follow up test of the experimental groups. The study recommended attention to the strategies and mechanisms of positive psychology to suit the characteristics, needs, interest and attitudes of students with learning disabilities.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "The effects of using an Electronic Interactive Whiteboard in Developing students’’ Attitude, Cognitive Motivation and Academic achievement", Effectiveness of Electronic Interactive Whiteboard Use in Developing the Attitude Towards Study, Cognitive Motivation and Academic Achievement, 2019 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "السلوك الاجتماعي الايجابي وعلاقته بكل من الأمن النفسي والتشوهات الفكرية لدى طلاب كلية التربية وكلية التربية الرياضية (دراسة مقارنة)", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "الكفاءة المهنية للمعلم وفعالية النظام التربوى فى تحديد نوعية أجيال المستقبل", جامعة 6 أكتوبر, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "صعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية", عالم الكتب, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "فعالية استخدام التعلم الالكتروني في تنمية التفكير الناقد والقدرة على حل المشكلات", جامعة الزقازيق, 2009 More

Department Related Publications

  • Faten Farouk Abdelfattah Mosa, "الكفاءة الاجتماعية وعلاقتها بالنوع والعمر وقدرات طفل ما قبل المدرسة", كلية التربية- جامعة الزقازيق, 2006 More
  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "" بعض المشكلات السلوكية والأكاديمية الشائعة لدى طالبات كليتي العلوم والتربية والآداب بجامعة تبوك "", جامعة بني سويف, 2009 More
  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "العلاقة بين الذكاء الوجداني والعوامل الخمسة الكبرى في الشخصية لدى طلاب الجامعة", جامعة بني سويف, 2007 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "استخدم بعض شبكات التواصل الاجتماعي لدى عينة من طلاب وطالبات الجامعة في المستويات الدراسية المختلفة. إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل د/ هنية السيد محمد الجمل مستشار ومدير المركز القومي للقياس والتقويم مدير إدارة تنسيق الوظائف القيادية ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2015 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "العلاقة بين الانتباه المتمركز حول الذات وتقدير الذات لدى طالبات كلية العلوم والآداب بسراة عبيدة", جامعة أسوان - مصر, 2012 More
Tweet