فعالية بعض آليات علم النفس الإيجابي في رفع مستوى مفهوم الذات للطلاب ذوي صعوبات التعلم

Faculty Education Year: 2018
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 303- 342
Authors:
Journal: مجلة التربية الخاصة، جامعة الزقازيق مجلة التربية الخاصة، جامعة الزقازيق Volume: 8
Keywords : فعالية , آليات , النفس الإيجابي , , مستوى مفهوم    
Abstract:
The study aimed to measure the effectiveness of the use of positive psychology mechanisms in the development of self-concept for students with learning disabilities, the number of sample 24 students with learning disabilities were divided into two experimental groups 12 experimental students The program, based on the mechanisms of positive psychology, was implemented and the control group of 12 students did not apply any program. Using the tools: The test of intelligence matrices consecutive non-colored, the diagnostic assessment of the disabilities of learning mathematics and reading, the measure of self-concept of people with learning disabilities and the program of therapy based on some mechanisms of positive psychology in raising the level of self-concept (Prepared by researchers). The results that there were statistically significant differences in self-concept between control and experimental in favor of the experimental groups, there were statistically significant differences self-concept between pre and post-test of the experimental; groups in favor of the post-test. And there no were significant differences between the post-test and follow up test of the experimental groups. The study recommended attention to the strategies and mechanisms of positive psychology to suit the characteristics, needs, interest and attitudes of students with learning disabilities.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "The effects of using an Electronic Interactive Whiteboard in Developing students’’ Attitude, Cognitive Motivation and Academic achievement", Effectiveness of Electronic Interactive Whiteboard Use in Developing the Attitude Towards Study, Cognitive Motivation and Academic Achievement, 2019 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "السلوك الاجتماعي الايجابي وعلاقته بكل من الأمن النفسي والتشوهات الفكرية لدى طلاب كلية التربية وكلية التربية الرياضية (دراسة مقارنة)", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "الكفاءة المهنية للمعلم وفعالية النظام التربوى فى تحديد نوعية أجيال المستقبل", جامعة 6 أكتوبر, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "صعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية", عالم الكتب, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "فعالية استخدام التعلم الالكتروني في تنمية التفكير الناقد والقدرة على حل المشكلات", جامعة الزقازيق, 2009 More

Department Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Amira Mohamed Badr Mohamed Sallama, "المناخ المدرسى وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية رياض الاطفال جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students", مجلة كلية التربية. بني سويف, 2022 More
Tweet