عادات العقل وعلاقتها بكل من التفكير التأملي والذكاء الأخلاقي

Faculty Education Year: 2018
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 33- 66
Authors:
Journal: المجلة المصرية للدراسات النفسية المجلة المصرية للدراسات النفسية Volume: 28
Keywords : عادات العقل وعلاقتها , , التفكير التأملي والذكاء    
Abstract:
The aim of the research is to identify the relationship of the habits of the mind (speech accuracy, control of recklessness, ask questions, experience of surprise, flexibility of thinking, use of all senses, verification of accuracy, reliance on knowledge, listening to understanding, listening effectively, metacognition thinking, Leadership, self, vital) and total score both in reflective thinking and its dimensions (habitual Aaction, understanding, reflect, critical reflect) and moral intelligence and its dimensions (empathy, conscience, self- control, tolerance, respect, sympasy, fairness). On a sample of (190) students from the first grade secondary students. Search tools are a measure of habits of mind (researcher preparation), measure of moral intelligence (researcher's preparation), and the measure of reflective thinking (preparation researcher). Using the mean, correlation coefficients and regression analysis, the results of the search are: There are high values of some of the habits of the mind and the average values of other habits, a statistically significant correlation between the habits of the mind and most of its dimensions of the Reflective thinking and the total score and Moral intelligence and the total score, and can be predicted by mental habits from the variables of reflective thinking and moral intelligence. Keywords: Habits of mind - Reflective thinking - moral intelligence.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "The effects of using an Electronic Interactive Whiteboard in Developing students’’ Attitude, Cognitive Motivation and Academic achievement", Effectiveness of Electronic Interactive Whiteboard Use in Developing the Attitude Towards Study, Cognitive Motivation and Academic Achievement, 2019 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "السلوك الاجتماعي الايجابي وعلاقته بكل من الأمن النفسي والتشوهات الفكرية لدى طلاب كلية التربية وكلية التربية الرياضية (دراسة مقارنة)", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "الكفاءة المهنية للمعلم وفعالية النظام التربوى فى تحديد نوعية أجيال المستقبل", جامعة 6 أكتوبر, 2017 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "صعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية", عالم الكتب, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "فعالية استخدام التعلم الالكتروني في تنمية التفكير الناقد والقدرة على حل المشكلات", جامعة الزقازيق, 2009 More

Department Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Amira Mohamed Badr Mohamed Sallama, "المناخ المدرسى وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية رياض الاطفال جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students", مجلة كلية التربية. بني سويف, 2022 More
Tweet