تحسين المناخ التنظيمي بالمدارس الثانوية العامة بمحافظتي الشرقية والدقهلية للحد من ضغوط العمل الوظيفية ، دراسة ميدانية.

Faculty Education Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية Volume:
Keywords : تحسين المناخ التنظيمي بالمدارس الثانوية العامة    
Abstract:
This study aimed to identify how to reduce the degree of work stress as a result of improving the dimensions of the organizational climate in general secondary schools in the Sharkia and Dakahlia governorates. A questionnaire was designed as a means of collecting the necessary data on work stress that consisted of seven axes (role struggle, role ambiguity, job burden, opportunities for career growth, relationships at work, and sources) and the organizational climate questionnaire (these are social, cultural, economic, and personal factors). The study concluded that the degree of work stress in general secondary schools was medium, and that the degree of organizational climate in general secondary schools is medium too.There are fundamental differences between the general secondary schools in the governorates of Dakahlia and Sharqia in terms of organizational climate, as well as in terms of work pressure. And that there is a significant relationship between the organizational climate and the work pressure of employees in the general secondary schools in Sharkia and Dakahlia governorates. And that there are fundamental differences between the prevailing organizational climate in the general secondary schools in Dakahlia governorate and the general secondary schools in Sharkia governorate and the organizational climate required to reduce the work pressure in them.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Mohamed Ahmed Awad Mustaafa, "دور الذكاء العاطفي في تجويد الالتزام التنظيمي لدى العاملين بمديرية التربية والتعليم بمحافظة الشرقية ، دراسة ميدانية.", مجلة كلية التربية جامعة بنها, 2019 More
  • Mohamed Ahmed Awad Mustaafa, "القيادة الابداعية كمدخل لتحقيق الرشاقة التنظيمية بالمدارس الثانوية الصناعية نظام السنوات الثلاث في محافظة الشرقية " دراسة ميدانية "", المجلة التربوية لكلية التربية جامعة سوهاج, 2022 More
  • Mohamed Ahmed Awad Mustaafa, "برامج التكاتف الأكاديمي وآليات تحقيقه باستخدام مدخل مجتمعات التعلم بالأقسام العلمية بجامعة نورث كارولينا الأمريكية ، وإمكان الإفادة منها بالجامعات المصرية.", المجلة الدولية للأداب والعلوم الإنسانية والاجتماعية, 2019 More
  • Mohamed Ahmed Awad Mustaafa, "دراسة تقويمية لإدارة الأداء المؤسسي بمركز القياس والتقويم بجامعة الزقازيق.", مجلة تطوير الأداء الجامعي بجامعة المنصورة, 2020 More
  • Mohamed Ahmed Awad Mustaafa, "تطوير إدارة مجالات الشراكة بجامعة الزقازيق في ضوء خبرة بعض الجامعات الاسترالية والأمريكية.", المجلة التربوية لكلية التربية جامعة سوهاج, 2022 More

Department Related Publications

  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "مؤشر التعلم المركب لقياس التعلم مدى الحياة فى كندا وإمكانية الإفادة منه فى مصر", الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية, 2016 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "دراسة مقارنة لمجتمعات الممارسة في جامعات بعض الدول الأجنبية وإمكانية الإفادة منها في مصر.", كلية التربية ، جامعة سوهاج, 2020 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "المدارس الجاذبة وتطبيقاتها في التعليم الثانوي في بعض الولايات المتحدة الأمريكية وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية بجامعة سوهاج, 2020 More
  • Viola Monier Abdou Mansour, "ممارسات التربية الخاصة للأطفال الذين يعانون من اضطرابات طيف التوحد في المملكة المتحدة ومصر: دراسة مقارنة", المؤسسة الدولية لآفاق المستقبل, 2021 More
  • Viola Monier Abdou Mansour, "دراسة مقارنة لتطبيقات التعليم عبر الوطني في جامعات كل من الصين و استراليا وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2021 More
Tweet