القيادة الابداعية كمدخل لتحقيق الرشاقة التنظيمية بالمدارس الثانوية الصناعية نظام السنوات الثلاث في محافظة الشرقية " دراسة ميدانية "

Faculty Education Year: 2022
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة التربوية لكلية التربية جامعة سوهاج المجلة التربوية لكلية التربية جامعة سوهاج Volume:
Keywords : القيادة الابداعية كمدخل لتحقيق الرشاقة التنظيمية    
Abstract:
The research aimed to identify the role of creative leadership in applying the dimensions and mechanisms of organizational agility in technical and industrial secondary schools in Sharkia Governorate. The researcher used the descriptive approach, and designed a questionnaire to measure the reality of creative leadership and another to measure the dimensions and mechanisms of organizational agility. The study population and sampled consisted of the three-year technical secondary education schools in Sharkia Governorate affiliated to the Manpower Development and Skills Enhancement Project in cooperation with the National Competitiveness Council funded by the United States of America (WISE) and the schools affiliated with the Technical Education and Vocational Training Reform (TEVT) project. The results is a direct relationship between the two variables of the research, the higher the rate of creative leadership practices in the industrial secondary school, the higher the degree of organizational agility, and the lower the creative leadership practices, the lower the degree of organizational agility with its elements, mechanisms and dimensions as well, and the reason for this is the speed of response of creative leaders to any sudden changes in both the internal and external environment of the school, where it pursues innovative and creative solutions that keep pace with unexpected market fluctuations sometimes, as organizational agility depends on the speed of sensing and responding to current and potential challenges and changes while providing joint responsibility in decision-making based on highly qualified work teams in business organization and implementation, which transforms the school into industry and automatically leads it from being a traditional school to a distinguished agile school that achieves competition with its counterpart schools. The research recommended the dissemination of a school culture that encourages innovation and creativity in developing work methods and procedures, and supporting the school leadership for innovative ideas in the development of industrial school services, with attention to the agility of school administrative decisions, and indicators of school agility towards the market, while overcoming the challenges of organizational agility in the school and paying attention to agility indicators school business operations by motivating the school’s human cadres to achieve the elements and dimensions of agility and develop the school’s highly efficient technology capacity.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Mohamed Ahmed Awad Mustaafa, "دور الذكاء العاطفي في تجويد الالتزام التنظيمي لدى العاملين بمديرية التربية والتعليم بمحافظة الشرقية ، دراسة ميدانية.", مجلة كلية التربية جامعة بنها, 2019 More
  • Mohamed Ahmed Awad Mustaafa, "تحسين المناخ التنظيمي بالمدارس الثانوية العامة بمحافظتي الشرقية والدقهلية للحد من ضغوط العمل الوظيفية ، دراسة ميدانية.", المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية, 2020 More
  • Mohamed Ahmed Awad Mustaafa, "برامج التكاتف الأكاديمي وآليات تحقيقه باستخدام مدخل مجتمعات التعلم بالأقسام العلمية بجامعة نورث كارولينا الأمريكية ، وإمكان الإفادة منها بالجامعات المصرية.", المجلة الدولية للأداب والعلوم الإنسانية والاجتماعية, 2019 More
  • Mohamed Ahmed Awad Mustaafa, "دراسة تقويمية لإدارة الأداء المؤسسي بمركز القياس والتقويم بجامعة الزقازيق.", مجلة تطوير الأداء الجامعي بجامعة المنصورة, 2020 More
  • Mohamed Ahmed Awad Mustaafa, "تطوير إدارة مجالات الشراكة بجامعة الزقازيق في ضوء خبرة بعض الجامعات الاسترالية والأمريكية.", المجلة التربوية لكلية التربية جامعة سوهاج, 2022 More

Department Related Publications

  • Ali Saied Ali Ibrahiem, "Review of the book Educational roots of political crisis in Egypt by J. Cochran", Comparative Education Review, 2010 More
  • Ali Saied Ali Ibrahiem, "Teacher resistance to educational change in the United Arab Emirates", International Journal of Research Studies in Education, 2013 More
  • Ahmed Negmeldien Ahmed Ali Aedarose, "اٌم١ادج اٌش٠اد٠ح ٚدٚس٘ا في بذٛ٠ذ آٌ١اخ ا٨عرثصاس اٌرٕظّ١ٟ دساعح ؼاٌح عٓ ظاِعح اٌضلاص٠ك", جامعة بنها, 2016 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "دراسة مقارنة لمجتمعات الممارسة في جامعات بعض الدول الأجنبية وإمكانية الإفادة منها في مصر.", كلية التربية ، جامعة سوهاج, 2020 More
  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "تفعيل الممارسات القيادية الداعمة لحشد الطاقة التنظيمية بالمدارس الثانوية العامة في مصر (سيناريوهات مقترحة)", جامعة عين شمس، کلية التربية, 2021 More
Tweet