Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
القيادة الابداعية كمدخل لتحقيق الرشاقة التنظيمية بالمدارس الثانوية الصناعية نظام السنوات الثلاث في محافظة الشرقية " دراسة ميدانية "
Faculty
Education
Year:
2022
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Mohamed Ahmed Awad Mustaafa
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
المجلة التربوية لكلية التربية جامعة سوهاج المجلة التربوية لكلية التربية جامعة سوهاج
Volume:
Keywords :
القيادة الابداعية كمدخل لتحقيق الرشاقة التنظيمية
Abstract:
The research aimed to identify the role of creative leadership in applying the dimensions and mechanisms of organizational agility in technical and industrial secondary schools in Sharkia Governorate. The researcher used the descriptive approach, and designed a questionnaire to measure the reality of creative leadership and another to measure the dimensions and mechanisms of organizational agility. The study population and sampled consisted of the three-year technical secondary education schools in Sharkia Governorate affiliated to the Manpower Development and Skills Enhancement Project in cooperation with the National Competitiveness Council funded by the United States of America (WISE) and the schools affiliated with the Technical Education and Vocational Training Reform (TEVT) project. The results is a direct relationship between the two variables of the research, the higher the rate of creative leadership practices in the industrial secondary school, the higher the degree of organizational agility, and the lower the creative leadership practices, the lower the degree of organizational agility with its elements, mechanisms and dimensions as well, and the reason for this is the speed of response of creative leaders to any sudden changes in both the internal and external environment of the school, where it pursues innovative and creative solutions that keep pace with unexpected market fluctuations sometimes, as organizational agility depends on the speed of sensing and responding to current and potential challenges and changes while providing joint responsibility in decision-making based on highly qualified work teams in business organization and implementation, which transforms the school into industry and automatically leads it from being a traditional school to a distinguished agile school that achieves competition with its counterpart schools. The research recommended the dissemination of a school culture that encourages innovation and creativity in developing work methods and procedures, and supporting the school leadership for innovative ideas in the development of industrial school services, with attention to the agility of school administrative decisions, and indicators of school agility towards the market, while overcoming the challenges of organizational agility in the school and paying attention to agility indicators school business operations by motivating the school’s human cadres to achieve the elements and dimensions of agility and develop the school’s highly efficient technology capacity.
Author Related Publications
Mohamed Ahmed Awad Mustaafa, "دور الذكاء العاطفي في تجويد الالتزام التنظيمي لدى العاملين بمديرية التربية والتعليم بمحافظة الشرقية ، دراسة ميدانية.", مجلة كلية التربية جامعة بنها, 2019
More
Mohamed Ahmed Awad Mustaafa, "تحسين المناخ التنظيمي بالمدارس الثانوية العامة بمحافظتي الشرقية والدقهلية للحد من ضغوط العمل الوظيفية ، دراسة ميدانية.", المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية, 2020
More
Mohamed Ahmed Awad Mustaafa, "برامج التكاتف الأكاديمي وآليات تحقيقه باستخدام مدخل مجتمعات التعلم بالأقسام العلمية بجامعة نورث كارولينا الأمريكية ، وإمكان الإفادة منها بالجامعات المصرية.", المجلة الدولية للأداب والعلوم الإنسانية والاجتماعية, 2019
More
Mohamed Ahmed Awad Mustaafa, "دراسة تقويمية لإدارة الأداء المؤسسي بمركز القياس والتقويم بجامعة الزقازيق.", مجلة تطوير الأداء الجامعي بجامعة المنصورة, 2020
More
Mohamed Ahmed Awad Mustaafa, "تطوير إدارة مجالات الشراكة بجامعة الزقازيق في ضوء خبرة بعض الجامعات الاسترالية والأمريكية.", المجلة التربوية لكلية التربية جامعة سوهاج, 2022
More
Department Related Publications
Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "مؤشر التعلم المركب لقياس التعلم مدى الحياة فى كندا وإمكانية الإفادة منه فى مصر", الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية, 2016
More
Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "دراسة مقارنة لمجتمعات الممارسة في جامعات بعض الدول الأجنبية وإمكانية الإفادة منها في مصر.", كلية التربية ، جامعة سوهاج, 2020
More
Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "المدارس الجاذبة وتطبيقاتها في التعليم الثانوي في بعض الولايات المتحدة الأمريكية وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية بجامعة سوهاج, 2020
More
Viola Monier Abdou Mansour, "ممارسات التربية الخاصة للأطفال الذين يعانون من اضطرابات طيف التوحد في المملكة المتحدة ومصر: دراسة مقارنة", المؤسسة الدولية لآفاق المستقبل, 2021
More
Viola Monier Abdou Mansour, "دراسة مقارنة لتطبيقات التعليم عبر الوطني في جامعات كل من الصين و استراليا وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2021
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف