تطوير الجدارات الوظيفية التقنية لدى مديري مراكز القياس والتقويم بالجامعات المصرية لتحقيق متطلبات التحول الرقمي: دراسة ميدانية.

Faculty Education Year: 2021
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس Volume:
Keywords : تطوير الجدارات الوظيفية التقنية , مديري مراكز    
Abstract:
The aim of the research is to identify how to develop the technical functional competencies of managers of measurement and evaluation centers in Egyptian universities to achieve the requirements of digital transformation. The study used the descriptive approach, and designed a questionnaire to measure digital transformation at the university and another questionnaire for measuring technical functional competencies. The study concluded that there is a positive and statistically significant correlation at the level (0.01) between each dimension of the organizational structural changes, followed by the creation of the new added value and then after the immediate employment of technological technologies, as well as between the total degree of digital transformation leadership and technical functional competencies as a whole among the directors of measurement and evaluation centers in Egyptian universities. And there is a positive and statistically significant correlation at the level (0.05) between the project management dimension, the financial dimension, and the technical functional competencies as a whole. It recommended drawing up a set of alternatives and future scenarios in which various strategies are adopted to achieve unlimited participation and cooperation at the level of the work system between centers and sub-units, which contributes to overcoming the issues of controlling and owning processes, information and systems, and building competencies and technical skills for managers of centers and units focusing on During it, on innovation and change along with a focus on new technologies in their own right, such as AI, Internet of Things (IOT), software repositories and question banks, and electronic tests. And developing a group of technical competencies to maximize the effectiveness of the various human resource management roles, and to cover the gap between the required competencies and the current competencies of managers, while overcoming the financial obstacles that impede the process of digital transformation in terms of the lack of competencies and capable capabilities within the centers capable of leading digital transformation and change programs.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Mohamed Ahmed Awad Mustaafa, "دور الذكاء العاطفي في تجويد الالتزام التنظيمي لدى العاملين بمديرية التربية والتعليم بمحافظة الشرقية ، دراسة ميدانية.", مجلة كلية التربية جامعة بنها, 2019 More
  • Mohamed Ahmed Awad Mustaafa, "القيادة الابداعية كمدخل لتحقيق الرشاقة التنظيمية بالمدارس الثانوية الصناعية نظام السنوات الثلاث في محافظة الشرقية " دراسة ميدانية "", المجلة التربوية لكلية التربية جامعة سوهاج, 2022 More
  • Mohamed Ahmed Awad Mustaafa, "تحسين المناخ التنظيمي بالمدارس الثانوية العامة بمحافظتي الشرقية والدقهلية للحد من ضغوط العمل الوظيفية ، دراسة ميدانية.", المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية, 2020 More
  • Mohamed Ahmed Awad Mustaafa, "برامج التكاتف الأكاديمي وآليات تحقيقه باستخدام مدخل مجتمعات التعلم بالأقسام العلمية بجامعة نورث كارولينا الأمريكية ، وإمكان الإفادة منها بالجامعات المصرية.", المجلة الدولية للأداب والعلوم الإنسانية والاجتماعية, 2019 More
  • Mohamed Ahmed Awad Mustaafa, "دراسة تقويمية لإدارة الأداء المؤسسي بمركز القياس والتقويم بجامعة الزقازيق.", مجلة تطوير الأداء الجامعي بجامعة المنصورة, 2020 More

Department Related Publications

  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "آليات تمكين المعلمين فى جمهورية مصر العربية في ضوء خبرات بعض الدول", مجلة التربية المقارنة والدولية، مجلة علمية متخصصة تصدرها الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية . جامعة عين شمس, 2018 More
  • Mohamed Eid Atrees Mohamed Taha, "إدارة المواهب بالتعليم العالى في الولايات المتحدة الأمريكية وإمكانية الإفادة منها في مصر", الجمعية المصرية للتربية المقارنة والادارة التعليمية, 2018 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "مؤشر التعلم المركب لقياس التعلم مدى الحياة فى كندا وإمكانية الإفادة منه فى مصر", الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية, 2016 More
  • Ahmed Negmeldien Ahmed Ali Aedarose, "انقيادة انرياديت ودورها في تجىيد آنياث الاستبصار انتنظيمي دراست حانت عن جامعت انسقازيق", الزقازيق, 2015 More
  • Ahmed Negmeldien Ahmed Ali Aedarose, "انقيادة انرياديت ودورها في تجىيد آنياث الاستبصار انتنظيمي دراست حانت عن جامعت انسقازيق", الزقازيق, 2016 More
Tweet