نمذجة العلاقات السببية بين فعالية الذات العامة والذكاء الروحي وتوجه الهدف لدى عينة من طلاب الجامعة

Faculty Education Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة التربوية لكلية التربية - جامعة سوهاج جامعة سوهاج Volume:
Keywords : نمذجة العلاقات السببية , فعالية الذات العامة    
Abstract:
The current research aims to establish the relationship between general self-efficacy and both of (spiritual intelligence- goal orientation), and to verify that there are differences between (general self- efficacy - spiritual intelligence- goal orientation) according to demographic variables: sex (male/female), specialization (scientific/literary), and domicile (rural/city), as well as Predicting general self-efficacy from spiritual intelligence and its dimensions, as well as general self-efficacy from goal orientation and its various dimensions, and verifying the possibility of mediating spiritual intelligence the relationship between goal orientation and general self-efficacy, There were (169) students from Zagazig University; The goal is to calculate the reliability and validity of the research tools, which are the "General Self-Efficacy Scale, Spiritual Intelligence scale, Goal Orientation Scale". The final sample was (640) students from Zagazig University, who were selected randomly; to verify research hypotheses, the statistical methods used were the Pearson’s correlation coefficient, the (t) test, the analysis of multiple Regression, and simple Mediation analysis, The most important results indicated that there is a positive correlation between general self-efficacy and spiritual intelligence in all its dimensions and overall score, and goal orientation in all its dimensions and overall score. There are significant differences in (critical existential thinking) as a dimension of spiritual intelligence for the students of the (scientific) specialization, we can predict the general self-efficacy from three dimensions of spiritual intelligence, and from various dimensions of goal orientation, Finally, spiritual intelligence mediates the relationship between goal orientation and general self-efficacy.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "المهارات الاجتماعية والوحدة كمنبئات بالمخاوف المرتبطة بكوفيد-19 لدى طلبة جامعة الزقازيق", جامعة سوهاج, 2021 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "الدور الوسيط للتمكين النفسي في العلاقة بين القيادة التحويلية والاندماج الوظيفي لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بكليات التربية جامعة الزقازيق", جامعة سوهاج, 2022 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "تطبيقات نظرية الاستجابة للمفردة في التحقق من صدق الاختبارات التحصيلية", جامعة عين شمس, 2017 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "سلوك رفض المدرسة وعلاقته بالبيئة الأسرية لدى تلاميذ المرحلتين الابتدائية والإعدادية", جامعة الزقازيق, 2018 More

Department Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Amira Mohamed Badr Mohamed Sallama, "المناخ المدرسى وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية رياض الاطفال جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students", مجلة كلية التربية. بني سويف, 2022 More
Tweet