النمذجة البنائية للعلاقات بين المعتقدات المكيافيلية والرضا عن الحياة وتوجه المقارنة الاجتماعية لدى طلاب الجامعة

Faculty Education Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة التربوية لكلية التربية - جامعة سوهاج جامعة سوهاج Volume:
Keywords : النمذجة البنائية للعلاقات , المعتقدات المكيافيلية والرضا    
Abstract:
The current research objective is to study the differences in research variables (Machiavellian beliefs- life satisfaction - social comparison orientation) according to the sex variable (male/female), and According to the variable of the academic specialization (scientific faculties /theoretical faculties), and As well as exploring the correlation between Machiavellian beliefs and both (satisfaction with life - social comparison orientation), and The research also attempted to find the potential impact of both (life satisfaction - social comparison orientation) on Machiavellian beliefs, and the potential impact of both (life satisfaction - Machiavellian beliefs) on social comparison orientation, The survey consisted of (199) students from Zagazig University, selected in a random manner, with the aim of verifying the reliability and validity of the scales used in the research (machiavellian belief scale - life satisfaction scale - social comparison orientation scale), while the final research sample (742) students from Zagazig University, selected randomly, in order to verify the research hypotheses. The statistical methods used were the test (t) of two independent samples, the Pearson correlation coefficient, and the structural equation model. the most important results were that there were no statistically significant differences in all research variables according to both the sex variables and the academic specialization, as revealed by the results. The existence of a negative and statistically positive correlation between Machiavellian beliefs and both life satisfaction, the orientation of social comparison respectively, as well as the statistically negative effect of the independent underlying variable (social comparison orientation) on the underlying variable of the dependent (Machiavellian beliefs), a statistically negative effect of the independent underlying variable (Machiavellian beliefs) on the underlying variable of the dependent (social comparison orientation), and a statistically negative effect of the independent underlying variable (life satisfaction) on the underlying variable of the dependent (social comparison orientation).
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "المهارات الاجتماعية والوحدة كمنبئات بالمخاوف المرتبطة بكوفيد-19 لدى طلبة جامعة الزقازيق", جامعة سوهاج, 2021 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "الدور الوسيط للتمكين النفسي في العلاقة بين القيادة التحويلية والاندماج الوظيفي لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بكليات التربية جامعة الزقازيق", جامعة سوهاج, 2022 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "تطبيقات نظرية الاستجابة للمفردة في التحقق من صدق الاختبارات التحصيلية", جامعة عين شمس, 2017 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "سلوك رفض المدرسة وعلاقته بالبيئة الأسرية لدى تلاميذ المرحلتين الابتدائية والإعدادية", جامعة الزقازيق, 2018 More

Department Related Publications

  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "التنبؤ بفاعلية الذات من كل من الرضا الوظيفي وضغوط العمل والإحتراق النفسي لدى معلمي المرحلة الثانوية", جامعة بورسعيد, 2012 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Amira Mohamed Badr Mohamed Sallama, "المناخ المدرسى وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية رياض الاطفال جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "الرضا عن الحياة لدى مستخدمي بعض شبكات التواصل الاجتماعي من طلبة كلية التربية – جامعة الزقازيق إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل خليل أستاذ ورئيس قسم علم النفس التربوي كلية التربية – جامعة الزقازيق", جامعة اسيوط, 2013 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "السعادة الذاتية وعلاقتها بالذكاء الوجداني لدى طلبة الثانوية العامة بمحافظة الدقهلية", جامعة دمنهور, 2014 More
Tweet