البنية العاملية والأداء التفاضلي لمفردات مقياس "إدمان الهاتف الذكي " وفقاً لمتغيري النوع ولغة الدراسة لدى طلاب الجامعة

Faculty Education Year: 2019
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة جامعة عين شمس للقياس والتقويم جامعة عين شمس Volume:
Keywords : البنية العاملية والأداء التفاضلي لمفردات مقياس    
Abstract:
The research aims to verify the factorial structure, as well as measure the level of smartphone addiction among university students, and to detect differential item functioning according to gender variable (male-female) and study language variable (foreign language - Arabic language) for "smartphone addiction" scale (Kwon, Lee, et al., 2013) Using the Rasch model, and to identify the differences,mean between the students on the smartphone addiction scale and its different dimensions depending on gender variable (male-female) and variable of study language (foreign language - Arabic language), the scale was applied in its initial form to (200) students from some Faculties at Zagazig University in order to verify reliability and validity, and after checking the reliability and validity, the scale was applied to final research sample, which consisted of (689) students from some faculties in The University of Zagazig in order to verify the research Hypotheses, and the most important results were indicated that the Factor analysis resulted in Six psychological structures: daily-life disturbance, positive anticipation, withdrawal, cyberspace-oriented relationship, tolerance and overuse, Alleviation of negative emotions, results were indicated that the level of smartphone addiction among university students is below average, the results showed no bias, (i.e., there is no differential item functioning for any item based on gender), revealed that the gap between the male and female groups was widening (according to “DIF CONTRAST”) at one item but without significance, and there is no bias, (i.e., there is no differential item functioning for any item based on study language), revealed that the gap between the foreign language and Arabic language groups was widening (according to “DIF CONTRAST”) in some items but without significance, and there is no statistically significant differences due to the variables of gender and study language on all dimensions of smartphone addiction scale.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "المهارات الاجتماعية والوحدة كمنبئات بالمخاوف المرتبطة بكوفيد-19 لدى طلبة جامعة الزقازيق", جامعة سوهاج, 2021 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "الدور الوسيط للتمكين النفسي في العلاقة بين القيادة التحويلية والاندماج الوظيفي لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بكليات التربية جامعة الزقازيق", جامعة سوهاج, 2022 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "تطبيقات نظرية الاستجابة للمفردة في التحقق من صدق الاختبارات التحصيلية", جامعة عين شمس, 2017 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "سلوك رفض المدرسة وعلاقته بالبيئة الأسرية لدى تلاميذ المرحلتين الابتدائية والإعدادية", جامعة الزقازيق, 2018 More

Department Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Amira Mohamed Badr Mohamed Sallama, "المناخ المدرسى وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية رياض الاطفال جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students", مجلة كلية التربية. بني سويف, 2022 More
Tweet