تطبيقات نظرية الاستجابة للمفردة في التحقق من صدق الاختبارات التحصيلية

Faculty Education Year: 2017
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة جامعة عين شمس للقياس والتقويم جامعة عين شمس Volume:
Keywords : تطبيقات نظرية الاستجابة للمفردة , التحقق , , الاختبارات    
Abstract:
The objective of the present research is to apply the Item response theory to verify the Validation of the achievement Test in science in the unit of “diversity and adaptation in the organisms” of the first semester, by identifying the psychometric characteristics of the achievement test, and the values of the difficulty parameter estimates, information function values at different levels of ability provided by the test, as well as the Item-Pearson Map for the achievement test, and the sampling of (100) pupils were chosen in a manner Random students in the first grade of preparatory school for the academic year 2016/2017 at Umm al-Abtall preparatory schools in Sharkia Government, to investigate the research tool, which is a test achievement in the science material in the unit (diversity and adaptation in the living organisms) for the first grade preparatory class "first semester" of the Year Study 2016/2017, according to Bloom's Taxonomy, the content of the Unit (diversity and adaptation in biota) of the science material for the first grade preparatory class "first semester" for the academic year 2016/2017 and planned by the Ministry of Education was analyzed and analyzed according to Bloom's Taxonomy The following: (Knowlege-understanding-application), the final sample of research was made from (183) pupils who were also randomly selected from the first graders of the academic year 2016/2017 at Umm al-Abtall Preparatory School in Sharkia Government, and applied the achievement test, and all The statistical analyses used in this research were made using the program (Winsteps 3.67.0), and it was concluded that the achievement test on an appropriate degree of reliability and validity, and the values of the difficulty parameter estimates, information function values at different levels of ability provided by the test, as well as the Item-Pearson Map for the achievement test were calculated.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "المهارات الاجتماعية والوحدة كمنبئات بالمخاوف المرتبطة بكوفيد-19 لدى طلبة جامعة الزقازيق", جامعة سوهاج, 2021 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "الدور الوسيط للتمكين النفسي في العلاقة بين القيادة التحويلية والاندماج الوظيفي لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بكليات التربية جامعة الزقازيق", جامعة سوهاج, 2022 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "سلوك رفض المدرسة وعلاقته بالبيئة الأسرية لدى تلاميذ المرحلتين الابتدائية والإعدادية", جامعة الزقازيق, 2018 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "البنية العاملية والأداء التفاضلي لمفردات مقياس "إدمان الهاتف الذكي " وفقاً لمتغيري النوع ولغة الدراسة لدى طلاب الجامعة", جامعة عين شمس, 2019 More

Department Related Publications

  • Faten Farouk Abdelfattah Mosa, "المعتقدات المعرفية وعلاقتها بكل من ما وراء المعرفة والتحكم الداخلى لدى طلاب كلية التربية", رابطة الاخصائيين النفسيين المصرية ( رانم), 2013 More
  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "قياس ادراك الأنساق القيمية لطالبات جامعة تبوك (دراسة مسحية)", جامعة بنها, 2013 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "سمة ما وراء المزاج لدى العاديين وذوي صعوبات التعلم من طلبة المرحلة الثانوية", جامعة بنها, 2016 More
  • Shery Saad Haliem Bektar Saad, "الرفاهية النفسية والذكاء الانفعالي لدى طلبة المرحلة الثانوية العامة (دراسة تنبؤية)", بمجلة كلية التربية – جامعة بنى سويف, 2012 More
Tweet