الدور الوسيط للتمكين النفسي في العلاقة بين القيادة التحويلية والاندماج الوظيفي لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بكليات التربية جامعة الزقازيق

Faculty Education Year: 2022
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة التربوية لكلية التربية - جامعة سوهاج جامعة سوهاج Volume:
Keywords : الدور الوسيط للتمكين النفسي , العلاقة , القيادة    
Abstract:
The recent research aimed to explore the effects of age, job, and number of experience years on teaching staff and their assistants’ psychological empowerment, also to check the relationship between psychological empowerment and transformational leadership and their dimensions, moreover to verify the relationship between transformational leadership and work engagement and their dimensions, in addition to identifying the effect of psychological empowerment mediation on the relationship between transformational leadership and work engagement. Number of final sample was (258) teaching staff members and their assistants in faculties of Education, Specific Education, Physical Education for Boys, and Physical Education for Girls, Zagazig University, were chosen randomly, and research tools were administered (psychological empowerment measure, transformational leadership measure, and work engagement measure); all are translated by the researchers. Statistical methods were One-Way Between-Subjects MANOVA, R Squared, Pearson Correlation, and a structural equation model. The most important results were: there are statistically significant differences according to age in favor of the age category (more than (60) years), there are statistically significant differences according to job in favor of (Professor) job, also there are statistically significant differences according to number of experience years in favor of (more than (40) years of experience), moreover there is a statistically significant relationship between psychological empowerment and transformational leadership and their dimensions, also there is a statistically significant relationship between transformational leadership and work engagement and their dimensions, in addition to that both psychological empowerment and transformational leadership can predict about 46% of variance in work engagement.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "المهارات الاجتماعية والوحدة كمنبئات بالمخاوف المرتبطة بكوفيد-19 لدى طلبة جامعة الزقازيق", جامعة سوهاج, 2021 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "تطبيقات نظرية الاستجابة للمفردة في التحقق من صدق الاختبارات التحصيلية", جامعة عين شمس, 2017 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "سلوك رفض المدرسة وعلاقته بالبيئة الأسرية لدى تلاميذ المرحلتين الابتدائية والإعدادية", جامعة الزقازيق, 2018 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "البنية العاملية والأداء التفاضلي لمفردات مقياس "إدمان الهاتف الذكي " وفقاً لمتغيري النوع ولغة الدراسة لدى طلاب الجامعة", جامعة عين شمس, 2019 More

Department Related Publications

  • Elsaied Elfedaly Abdelmoteleb Elsebaiey, "فعالية برنامج تعليمي في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة على التحصيل الدراسي وفعالية الذات في الرياضيات لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي ذوي صعوبات تعلم الرياضيات", مجلة كلية التربية جامعة بنها, 2009 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "مستوى الانتماء الوطني لدي طلاب جامعة في ضوء متغيري الجنس والتخصص الأكاديمي أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل أ/ غادة محمد أحمد شحاتة أستاذ علم النفس التربوي ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2015 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "تقييم أثر التدريب على برنامج "استراتيجيات التعلم النشط وأساليب التقويم الحديثة" في ميدان العمل لدى عينة من معلمي المرحلة الثانوية العامة إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل خليل وفريق البحث المشارك أستاذ ورئيس قسم علم النفس الت", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2013 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "العلاقة بين منظور زمن المستقبل ودافعية الانجاز في ضوء الجنس والتخصص الدراسي لدى طلبة جامعة الملك خالد", جامعة الزقازيق- مصر, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "مصادر الحصول على المعلومات بالتعليم الجامعي الواقع والطموحات", جامعة الزقازيق, 2004 More
Tweet