الدور الوسيط للتمكين النفسي في العلاقة بين القيادة التحويلية والاندماج الوظيفي لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بكليات التربية جامعة الزقازيق

Faculty Education Year: 2022
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة التربوية لكلية التربية - جامعة سوهاج جامعة سوهاج Volume:
Keywords : الدور الوسيط للتمكين النفسي , العلاقة , القيادة    
Abstract:
The recent research aimed to explore the effects of age, job, and number of experience years on teaching staff and their assistants’ psychological empowerment, also to check the relationship between psychological empowerment and transformational leadership and their dimensions, moreover to verify the relationship between transformational leadership and work engagement and their dimensions, in addition to identifying the effect of psychological empowerment mediation on the relationship between transformational leadership and work engagement. Number of final sample was (258) teaching staff members and their assistants in faculties of Education, Specific Education, Physical Education for Boys, and Physical Education for Girls, Zagazig University, were chosen randomly, and research tools were administered (psychological empowerment measure, transformational leadership measure, and work engagement measure); all are translated by the researchers. Statistical methods were One-Way Between-Subjects MANOVA, R Squared, Pearson Correlation, and a structural equation model. The most important results were: there are statistically significant differences according to age in favor of the age category (more than (60) years), there are statistically significant differences according to job in favor of (Professor) job, also there are statistically significant differences according to number of experience years in favor of (more than (40) years of experience), moreover there is a statistically significant relationship between psychological empowerment and transformational leadership and their dimensions, also there is a statistically significant relationship between transformational leadership and work engagement and their dimensions, in addition to that both psychological empowerment and transformational leadership can predict about 46% of variance in work engagement.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "المهارات الاجتماعية والوحدة كمنبئات بالمخاوف المرتبطة بكوفيد-19 لدى طلبة جامعة الزقازيق", جامعة سوهاج, 2021 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "تطبيقات نظرية الاستجابة للمفردة في التحقق من صدق الاختبارات التحصيلية", جامعة عين شمس, 2017 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "سلوك رفض المدرسة وعلاقته بالبيئة الأسرية لدى تلاميذ المرحلتين الابتدائية والإعدادية", جامعة الزقازيق, 2018 More
  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "البنية العاملية والأداء التفاضلي لمفردات مقياس "إدمان الهاتف الذكي " وفقاً لمتغيري النوع ولغة الدراسة لدى طلاب الجامعة", جامعة عين شمس, 2019 More

Department Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Amira Mohamed Badr Mohamed Sallama, "المناخ المدرسى وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية رياض الاطفال جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students", مجلة كلية التربية. بني سويف, 2022 More
Tweet