نمذجة العلاقات السببية بين رأس المال النفسي والتكيف المهني والنجاح المهني لدى معلمي المرحلة الابتدائية

Faculty Education Year: 2021
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية جامعة بور سعيد مجلة كلية التربية جامعة بور سعيد Volume:
Keywords : نمذجة العلاقات السببية , , المال النفسي والتكيف    
Abstract:
The current research aims to identify the relationship between psychological capital, career adaptability, and career success and to know the direct and indirect effects between psychological capital, career adaptability, and career success among the primary school teachers, The research sample consisted of (433) male and female teachers at the primary level. career adaptability (translation and Arabization of the two researchers), the psychological capital scale and the career success scale (prepared by the two researchers) were applied, After performing the appropriate statistical operations for research hypotheses by Using Pearson's Correlation Coefficient and Structural Equation Model It was found that there is a positive, statistically significant correlation at the level (0.01) between the dimensions of psychological capital and both career adaptability, and career success, It also found a direct, positive and statistically significant effect of psychological capital on career adaptability, and career success, As well as a direct, positive and statistically significant effect at the level (0.01) of career adaptability on career success, There is a positive, indirect, statistically significant effect at the level (0.01) of psychological capital on career success through the mediating variable of career adaptability.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Ihsan Shokry Attia Hegazy, "اتجاهات القيادات التعليمية نحو البحوث التربوية والنفسية", مجلة كلية التربية جامعة الزقازيق, 2021 More
  • Ihsan Shokry Attia Hegazy, "المرونة المعرفية وعلاقتها بتقرير الذات لدى العاديين وذوى صعوبات التعلم من تلاميذ الصف الثانى الاعدادى", الجمعية المصرية للدراسات النفسية, 2021 More
  • Ihsan Shokry Attia Hegazy, "التنبؤ بالاحتراق التعليمى من ضغوط الحياة وفاعلية الذات لدى تلاميذ المدارس الحكومية والخاصة بالصفين الأول والثانى الاعدادى", مجلة دراسات عربية فى التربية وعلم النفس, 2017 More
  • Ihsan Shokry Attia Hegazy, "الذاكرة الانفعالية والشفقة بالذات وعلاقتهما ببعض المتغيرات الديموجرافية لدى طلبة الجامعة", مجلة كلية التربية جامعة بنى سويف, 2017 More
  • Ihsan Shokry Attia Hegazy, "التضمين الوظيفى وعلاقته بالرضا الوظيفى ومستوى كل منهما لدى المعلمين بمراحل التعليم العام", مجلة دراسات عربية فى التربية وعلم النفس, 2019 More

Department Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Amira Mohamed Badr Mohamed Sallama, "المناخ المدرسى وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية رياض الاطفال جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students", مجلة كلية التربية. بني سويف, 2022 More
Tweet