المرونة المعرفية وعلاقتها بتقرير الذات لدى العاديين وذوى صعوبات التعلم من تلاميذ الصف الثانى الاعدادى

Faculty Education Year: 2021
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: الجمعية المصرية للدراسات النفسية الجمعية المصرية للدراسات النفسية Volume:
Keywords : المرونة المعرفية وعلاقتها بتقرير الذات , العاديين    
Abstract:
The research aims to study cognitive flexibility and self-determination among normal students and those with learning difficulties, and to study the relationship between cognitive flexibility and self-determination in the research group. The final sample consisted of (50) students with learning difficulties and (200) ordinary students, and my scale was applied Cognitive flexibility and self-determination on them, and by using the arithmetic mean, test (T) and the correlation coefficient of Pearson, the research resulted in a set of results, including: There are statistical significant differences in cognitive flexibility between normal students and those with learning difficulties in favor of normal students, There is a high level of cognitive flexibility among normal students, but a low level among students with learning difficulties. And there is a high level of self-determination among the ordinary students, but a medium level among students with learning difficulties,There is also no statistically significant relationship between cognitive flexibility as a total score and self-determination as a total score for normal students and students with learning difficulties, while there is a positive statistically significant relationship at the level (0.01) between the third dimension of cognitive flexibility (the ability to generate multiple alternative solutions to difficult situations) and the total degree of self-determination., as well as between cognitive flexibility and the dimensions of empowerment and independence at the level of significance (0.05), as well as the existence of a relationship between the total degree of cognitive flexibility and psychological empowerment at the level of significance (0.05) among ordinary students.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Ihsan Shokry Attia Hegazy, "اتجاهات القيادات التعليمية نحو البحوث التربوية والنفسية", مجلة كلية التربية جامعة الزقازيق, 2021 More
  • Ihsan Shokry Attia Hegazy, "نمذجة العلاقات السببية بين رأس المال النفسي والتكيف المهني والنجاح المهني لدى معلمي المرحلة الابتدائية", مجلة كلية التربية جامعة بور سعيد, 2021 More
  • Ihsan Shokry Attia Hegazy, "التنبؤ بالاحتراق التعليمى من ضغوط الحياة وفاعلية الذات لدى تلاميذ المدارس الحكومية والخاصة بالصفين الأول والثانى الاعدادى", مجلة دراسات عربية فى التربية وعلم النفس, 2017 More
  • Ihsan Shokry Attia Hegazy, "الذاكرة الانفعالية والشفقة بالذات وعلاقتهما ببعض المتغيرات الديموجرافية لدى طلبة الجامعة", مجلة كلية التربية جامعة بنى سويف, 2017 More
  • Ihsan Shokry Attia Hegazy, "التضمين الوظيفى وعلاقته بالرضا الوظيفى ومستوى كل منهما لدى المعلمين بمراحل التعليم العام", مجلة دراسات عربية فى التربية وعلم النفس, 2019 More

Department Related Publications

  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "السعادة النفسية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي و الإتجاه نحو الدراسة الجامعية لدى طلاب جامعة تبوك", جامعة الزقازيق, 2013 More
  • Ghada Mohamed Ahmed Shehata, "تقييم أثر التدريب على برنامج "استراتيجيات التعلم النشط وأساليب التقويم الحديثة" في ميدان العمل لدى عينة من معلمي المرحلة الثانوية العامة", كلية التربية النوعية - جامعة المنوفية, 2015 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "الدور المستقبلي لمراكز القياس والتقويم بالجامعات المصرية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم. إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل أستاذ علم النفس التربوي ومدير مركز القياس والتقويم بجامعة الزقازيق", كلية التربيه- جامعة دمنهور, 2014 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "فعالية استخدام التعليم الإليكتروني في تحسين جودة التعليم للعاديين وذوي الاحتياجات الخاصة", جامعة قطر, 2012 More
  • Ezzat Abdalhamied Mohamed Hassan, "قلق الكمبيوتر وفعالبة الذات في الكمبيوتر والتحصيل الدراسي فيه لدى طلاب وطالبات الجامعة", مجلة كلية التربية جامعة الزقازيق, 1996 More
Tweet