Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
المرونة المعرفية وعلاقتها بتقرير الذات لدى العاديين وذوى صعوبات التعلم من تلاميذ الصف الثانى الاعدادى
Faculty
Education
Year:
2021
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Ihsan Shokry Attia Hegazy
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
الجمعية المصرية للدراسات النفسية الجمعية المصرية للدراسات النفسية
Volume:
Keywords :
المرونة المعرفية وعلاقتها بتقرير الذات , العاديين
Abstract:
The research aims to study cognitive flexibility and self-determination among normal students and those with learning difficulties, and to study the relationship between cognitive flexibility and self-determination in the research group. The final sample consisted of (50) students with learning difficulties and (200) ordinary students, and my scale was applied Cognitive flexibility and self-determination on them, and by using the arithmetic mean, test (T) and the correlation coefficient of Pearson, the research resulted in a set of results, including: There are statistical significant differences in cognitive flexibility between normal students and those with learning difficulties in favor of normal students, There is a high level of cognitive flexibility among normal students, but a low level among students with learning difficulties. And there is a high level of self-determination among the ordinary students, but a medium level among students with learning difficulties,There is also no statistically significant relationship between cognitive flexibility as a total score and self-determination as a total score for normal students and students with learning difficulties, while there is a positive statistically significant relationship at the level (0.01) between the third dimension of cognitive flexibility (the ability to generate multiple alternative solutions to difficult situations) and the total degree of self-determination., as well as between cognitive flexibility and the dimensions of empowerment and independence at the level of significance (0.05), as well as the existence of a relationship between the total degree of cognitive flexibility and psychological empowerment at the level of significance (0.05) among ordinary students.
Author Related Publications
Ihsan Shokry Attia Hegazy, "اتجاهات القيادات التعليمية نحو البحوث التربوية والنفسية", مجلة كلية التربية جامعة الزقازيق, 2021
More
Ihsan Shokry Attia Hegazy, "نمذجة العلاقات السببية بين رأس المال النفسي والتكيف المهني والنجاح المهني لدى معلمي المرحلة الابتدائية", مجلة كلية التربية جامعة بور سعيد, 2021
More
Ihsan Shokry Attia Hegazy, "التنبؤ بالاحتراق التعليمى من ضغوط الحياة وفاعلية الذات لدى تلاميذ المدارس الحكومية والخاصة بالصفين الأول والثانى الاعدادى", مجلة دراسات عربية فى التربية وعلم النفس, 2017
More
Ihsan Shokry Attia Hegazy, "الذاكرة الانفعالية والشفقة بالذات وعلاقتهما ببعض المتغيرات الديموجرافية لدى طلبة الجامعة", مجلة كلية التربية جامعة بنى سويف, 2017
More
Ihsan Shokry Attia Hegazy, "التضمين الوظيفى وعلاقته بالرضا الوظيفى ومستوى كل منهما لدى المعلمين بمراحل التعليم العام", مجلة دراسات عربية فى التربية وعلم النفس, 2019
More
Department Related Publications
Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "تقييم أثر التدريب على برنامج " الاتجاهات المعاصرة في إدارة المدرسة الثانوية في ميدان العمل لدى عينة من معلمي ومديري المرحلة الثانوية العامة إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل خليل وفريق البحث المشارك أستاذ ورئيس قسم علم النفس ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2013
More
Shery Saad Haliem Bektar Saad, "التمكين النفسي لدي أعضاء هيئة التدريس والهيئة المعاونة لهم بجامعة الزقازيق وعلاقته بالرضا الوظيفي لديهم", مجلة كلية التربية – جامعة الزقازيق،, 2016
More
Shery Saad Haliem Bektar Saad, "College students Emotional Security and its relation to their Social Adjustment and Academic Stress", مجلة كلية التربية – جامعة الزقازيق, 2017
More
Ezzat Abdalhamied Mohamed Hassan, "الإحصاء النفسي والتربوي: تطبيقات باستخدام برنامج SPSS18", دار الفكر العربي, 2016
More
Enas Mohamed Safwat Mostafa Mahmod Khreba, "اليقظة العقلية في ضوء نظرية لانجر "Langer" وعلاقتها بكل من الاتجاه نحو التخصص وأسلوب التعلم ونوع الاختبار التحريري المفضل لدى طلبة جامعة الزقازيق", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2020
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف