فعالية برنامج إرشادي انتقائي لتنمية الذكاء الروحي في تحسين فاعلية الذات لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوي صعوبات التعلم

Faculty disability sciences and rehabilitation Year: 2021
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية جامعة بورسعيد Volume:
Keywords : فعالية برنامج إرشادي انتقائي لتنمية الذكاء    
Abstract:
The search aimed to improve self – efficacy in preparatory – school students with learning disabilities through developing a selective counseling program to enhance spiritual intelligence, participants were 15, , 2nd prep. grade, their ages ranged from 13-15. They were divided into two matched groups; experimental (n=8), and control (n=7), search tools: mental ability test, by Farouk Mousa (1989), quick neurological screening test, by Abdul Wahaab Kamel (1999), economic, social, and cultural scale, by Mohamed Saffan & Doaa Khattab (2016), spiritual intelligence scale, (by researcher), self – efficacy scale, (by researcher). The results showed the effectiveness of a selective counseling program to enhance spiritual intelligence in improing self – efficacy in preparatory – school students with learning disabilities.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "الألكسيثيميا وعلاقتها بتقدير الذات لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", مجلة الطفولة والتربية- بكلية التربية للطفولة المبكرة- جامعة الإسكندرية, 2019 More
  • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبي لتنمية بعض المهارات الاجتماعية في تحسين جودة الحياة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020 More
  • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الذكاء الوجداني في خفض سلوك التنمر المدرسي لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", بكلية علوم الإعاقة والتأهيل – جامعة الزقازيق, 2020 More
  • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبى لتنمية مهارات تقرير المصير فى تحسين الثقة بالنفس لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوى صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020 More
  • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الصمود النفسي في خفض الضغوط النفسية لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوي صعوبات التعلم", بكلية التربية- جامعة عين شمس, 2021 More

Department Related Publications

  • Ghada Mohamed Ahmed Shehata, "The structural model of some variables associated with dyslexia among primary school students", 2024 More
Tweet