فعالية برنامج إرشادي انتقائي لتنمية الذكاء الروحي في تحسين فاعلية الذات لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوي صعوبات التعلم

Faculty disability sciences and rehabilitation Year: 2021
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية جامعة بورسعيد Volume:
Keywords : فعالية برنامج إرشادي انتقائي لتنمية الذكاء    
Abstract:
The search aimed to improve self – efficacy in preparatory – school students with learning disabilities through developing a selective counseling program to enhance spiritual intelligence, participants were 15, , 2nd prep. grade, their ages ranged from 13-15. They were divided into two matched groups; experimental (n=8), and control (n=7), search tools: mental ability test, by Farouk Mousa (1989), quick neurological screening test, by Abdul Wahaab Kamel (1999), economic, social, and cultural scale, by Mohamed Saffan & Doaa Khattab (2016), spiritual intelligence scale, (by researcher), self – efficacy scale, (by researcher). The results showed the effectiveness of a selective counseling program to enhance spiritual intelligence in improing self – efficacy in preparatory – school students with learning disabilities.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "الألكسيثيميا وعلاقتها بتقدير الذات لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", مجلة الطفولة والتربية- بكلية التربية للطفولة المبكرة- جامعة الإسكندرية, 2019 More
  • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبي لتنمية بعض المهارات الاجتماعية في تحسين جودة الحياة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020 More
  • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الذكاء الوجداني في خفض سلوك التنمر المدرسي لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", بكلية علوم الإعاقة والتأهيل – جامعة الزقازيق, 2020 More
  • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبى لتنمية مهارات تقرير المصير فى تحسين الثقة بالنفس لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوى صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020 More
  • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الصمود النفسي في خفض الضغوط النفسية لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوي صعوبات التعلم", بكلية التربية- جامعة عين شمس, 2021 More

Department Related Publications

  • Ghada Mohamed Ahmed Shehata, "The structural model of some variables associated with dyslexia among primary school students", 2024 More
  • Ghada Mohamed Ahmed Shehata, "تقييم مخرجات التعلم في التعليم العالي "AHELO" على المستوى الدولي "دراسة حالة على جامعة الزقازيق".", المؤتمر الدولي الثاني للقياس والتقويم بالمملكة العربية السعودية الرياض, 2015 More
  • Ghada Mohamed Ahmed Shehata, "الاتجاه نحو الحد من ظاهرة الغش الدراسي في المدارس والجامعات من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس والمعلمين والطلاب.", المؤتمر العلمي الدولي الثاني للقياس والتقويم في مصر بجامعة الزقازيق مركز القياس والتقويم, 2016 More
Tweet