فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الصمود النفسي في خفض الضغوط النفسية لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوي صعوبات التعلم

Faculty disability sciences and rehabilitation Year: 2021
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية فى العلوم النفسية بكلية التربية- جامعة عين شمس Volume:
Keywords : فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية    
Abstract:
The search aimed to reduce psychological stress in preparatory school students with learning disabilities through developing a cognitive behavioral counseling program to enhance psychological resilience, participants were 12, 2nd prep. grade, their ages ranged from 13-15. They were divided into two matched groups; experimental (n = 6), and control (n = 6), search tools: mental ability test, by Farouk Mousa (1989), quick neurological screening test, by Abdul Wahaab Kamel (1999), economic, social, and cultural scale, by Mohamed Saffan & Doaa Khattab (2016), psychological resilience scale, (by researcher), psychological stress scale, (by researcher). The results showed the effectiveness of a cognitive behavioral counseling program to enhance psychological resilience on reducing psychological stress in preparatory school students with learning disabilities.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "الألكسيثيميا وعلاقتها بتقدير الذات لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", مجلة الطفولة والتربية- بكلية التربية للطفولة المبكرة- جامعة الإسكندرية, 2019 More
  • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبي لتنمية بعض المهارات الاجتماعية في تحسين جودة الحياة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020 More
  • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الذكاء الوجداني في خفض سلوك التنمر المدرسي لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", بكلية علوم الإعاقة والتأهيل – جامعة الزقازيق, 2020 More
  • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبى لتنمية مهارات تقرير المصير فى تحسين الثقة بالنفس لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوى صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020 More
  • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي قائم على اليقظة العقلية في خفض القلق الاجتماعي لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوي صعوبات التعلم", بكلية علوم ذوى الاحتياجات الخاصة - جامعة بنى سويف, 2021 More

Department Related Publications

  • Ghada Mohamed Ahmed Shehata, "The structural model of some variables associated with dyslexia among primary school students", 2024 More
  • Ghada Mohamed Ahmed Shehata, "الاتجاه نحو التطبيق التجريبي لنظام البوكليت في امتحانات الثانوية العامة لدى عينة من المعلمين والطلاب وأولياء الأمور ومقترحات لتطويرها.", مجلة كلية التربية– جامعة الزقازيق, 2018 More
Tweet