دراسة مقارنة للجامعات الشاملة في كل من الولايات المتحدة الأمريكية والصين وإمكان الإفادة منها في مصر.

Faculty Education Year: 2021
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة دراسات تربوية و إجتماعية كلية التربية ، جامعة حلوان Volume:
Keywords : دراسة مقارنة للجامعات الشاملة , , , الولايات المتحدة    
Abstract:
The study aims mainly to benefit from the comparative study of comprehensive universities in the United States of America and China in developing Egyptian universities. In order to achieve this goal, the study used " George Bereday" approach with its four steps (description, interpretation, Juxtaposition, and comparison) ,The study proceeded according to this approach in a set of steps, starting with the general framework of the study, then clarifying the theoretical framework of comprehensive universities in contemporary educational literature Then the study presented the most prominent features of comprehensive universities in the United States of America and China, followed by a comparative analysis step, which consists of two parts: , The first part includes the juxtaposition between the comprehensive universities in the two countries of comparison to determine the real hypothesis of the study , And the second part includes an explanatory comparative study to determine the similarities and differences between the two countries of comparison in light of the study axes and the interpretation of this in the light of social sciences to ensure the validity of the true hypothesis of the study. The study then proceeded to analyze the reality of the Egyptian efforts exerted in the development of Egyptian universities in light of the concept of comprehensive universities, and the last step included the proposed procedures to develop Egyptian universities in light of benefiting from the comparative study of comprehensive universities in the United States of America and China, taking into account the Egyptian cultural context
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "مؤشر التعلم المركب لقياس التعلم مدى الحياة فى كندا وإمكانية الإفادة منه فى مصر", الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية, 2016 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "دراسة مقارنة لمجتمعات الممارسة في جامعات بعض الدول الأجنبية وإمكانية الإفادة منها في مصر.", كلية التربية ، جامعة سوهاج, 2020 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "المدارس الجاذبة وتطبيقاتها في التعليم الثانوي في بعض الولايات المتحدة الأمريكية وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية بجامعة سوهاج, 2020 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "مجتمعات التعلم وتطبيقاتها في بعض الجامعات الامريكية و امكانية الافادة منها في مصر", كلية التربية بالاسماعيلية, 2014 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "إدارة المخاطر لمواجهة فيروس كورونا المستجد وتطبيقاتها في بعض الجامعات العربية والأجنبية وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية جامعة بني سويف, 2021 More

Department Related Publications

  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "مؤشر التعلم المركب لقياس التعلم مدى الحياة فى كندا وإمكانية الإفادة منه فى مصر", الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية, 2016 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "دراسة مقارنة لمجتمعات الممارسة في جامعات بعض الدول الأجنبية وإمكانية الإفادة منها في مصر.", كلية التربية ، جامعة سوهاج, 2020 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "المدارس الجاذبة وتطبيقاتها في التعليم الثانوي في بعض الولايات المتحدة الأمريكية وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية بجامعة سوهاج, 2020 More
  • Viola Monier Abdou Mansour, "ممارسات التربية الخاصة للأطفال الذين يعانون من اضطرابات طيف التوحد في المملكة المتحدة ومصر: دراسة مقارنة", المؤسسة الدولية لآفاق المستقبل, 2021 More
  • Viola Monier Abdou Mansour, "دراسة مقارنة لتطبيقات التعليم عبر الوطني في جامعات كل من الصين و استراليا وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2021 More
Tweet