Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
برنامج تدريبى قائم علي مكونات الذكاء الانفعالي لتنمية بعض المهارات اللغوية لدي أطفال الروضة المعرضين لخطر صعوبات التعلم
Faculty
Specific Education
Year:
2021
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
48
Authors:
Marwa Mohamed Mohamed Ali Salman
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
مجلةدراسات الطفولة نفسية، طبية، اعلامية كلية الدراسات العليا للطفولة جامعة عين شمس
Volume:
91
Keywords :
برنامج تدريبى قائم , مكونات الذكاء الانفعالي
Abstract:
The study aimed to verify the effectiveness of the training program based on the components of emotional intelligence in developing some language skills (listening - speaking) among kindergarten children who are at risk of learning difficulties, and this study was conducted on a sample of kindergarten children in Zagazig, specifically children from Nasiriyah Kindergarten. Where the current study sample was chosen from among children whose ages ranged between (5-6) years, and the sample size was 16 children. To measure the variables, the following were designed: - Emotional intelligence measure. - Scale of language skills. - A training program based on emotional intelligence to develop some language skills among kindergarten children. The results of the study concluded: - The existence of significant differences at the level of 0.01 between the mean scores of the experimental group children in the pre and post measurements on the emotional intelligence scale and its five dimensions These differences tend to favor the scores of the post measurement. - There were significant differences at the level of 0.01 between the scores of the children of the experimental group in the pre and post measurements on the scale of language skills, and these differences tend to favor the scores of the post measurement. - There are no statistically significant differences between the means of the experimental group’s ranks in the two dimensional and tracer measurements on the emotional intelligence scale (awareness of emotions - management of emotions - regulation of emotions - awareness of others' emotions - dealing with personal relationships). - There are no statistically significant differences between the averages of the experimental group’s ranks in the two dimensional and tracer measurements on the language skills scale. - The presence of a correlation between emotional intelligence and language skills of children at risk of learning difficulties.
Author Related Publications
Marwa Mohamed Mohamed Ali Salman, "برنامج للعب الموجه فى علاج قصور بعض جوانب الادراك لدى أطفال الروضة (ماجستير)", لايوجد, 1900
More
Marwa Mohamed Mohamed Ali Salman, "برنامج لاكساب بعض المفاهيم العلمية لدى أطفال الروضة العاديين والمعاقين سمعياً (دكتوراة)", لايوجد, 1900
More
Marwa Mohamed Mohamed Ali Salman, "الكمالية العصابية وعلاقتها بكل من تقدير الذات ودافعية الإنجاز لدي الطالبة المعلمة بكلية التربية للطفولة المبكرة", كلية الدراسات العليا للطفولة جامعة عين شمس, 2021
More
Marwa Mohamed Mohamed Ali Salman, "مهارات وممارسات معلمة الروضة في ضوء الاتجاهات التربوية المعاصرة من وجهه نظر الموجهات والأمهات", جامعة المنيا, 2011
More
Marwa Mohamed Mohamed Ali Salman, "مدى كفاية أدوات القياس والتشخيص فى برامج الاكتشاف والتدخل المبكر للإعاقة الفكرية البسيطة لدى أطفال الروضة", معهد الدراسات العليا للطفولة - جامعة عين شمس, 2013
More
Department Related Publications
Rasha Sayed Ahmed Mohamed Elsaid, "فعالية برنامج لتنمية مهارات الطالبة المعلمة فى توظيف القصة لتعديل بعض سلوكات الطفل المشكل داخل الروضة (ماجستير)", لايوجد, 1900
More
Fatma Gamal Mahmoud Ahmed, "فعالية برنامج تدريبى باستخدام الحاسب الآلى فى تنمية بعض مجالات التفكير النقاءى لدى عينة من أطفال الروضة (ماجستير)", لايوجد, 1900
More
Samia Mokhtar Mohamed Ali Shahbo, "الذكاءات المتعددة السائدة لدى أطفال الروضة بمدينة الجبيل الصناعية.", جامعة عين شمس, 2017
More
Mayar Mohamed Mohamed Ali Soliman, "فاعلية برنامج تدريبي قائم على قبعات التفكير الست فى تنمية الابداع لدى أطفال الروضة Effectiveness of A training Program Based on the system of Six Thinking hats for the development of pre- school Children Creativity", كلية التربية النوعية - جامعة المنصورة, 2014
More
Rasha Sayed Ahmed Mohamed Elsaid, " فعالية برنامج لتدريب الطالبة المعلمة برياض الأطفال على بعض أساليب تقديم وتقويم قصص وحكايات الأطفال . (دكتوراة لم تناقش بعد)", لايوجد, 1900
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف