فعالية برنامج تدريبي قائم على أنشطة الذكاء البصري المكاني في تنمية مهارة التخطيط لدي طفل الروضة

Faculty Specific Education Year: 2021
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 31
Authors:
Journal: مجلة الطفولة والتربية كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة الاسكندرية Volume:
Keywords : فعالية برنامج تدريبي قائم , أنشطة الذكاء    
Abstract:
The aim of the current research is to verify the effectiveness of a training program based on spatial visual intelligence in developing the planning skill of the kindergarten child. This research was conducted on a sample of kindergarten children in Sharkia governorate, specifically from children of Abdul Aziz Ali Kindergarten in Zagazig city. The current research sample was selected from Among children, with an average age of (5.6) years, the sample size was 12 children. To measure the variables included in the current research, the following was designed: - Spatial visual intelligence scale. - A measure of planning skill. - A training program based on visual-spatial intelligence activities in developing the planning skill of the kindergarten child. The research reached the following results: - There is a correlation between the grades of kindergarten children in the two scales of spatial visual intelligence and planning skill. - The existence of statistically significant differences at the level (0.01) between the ranks of the scores of the pre and post measurements of the experimental group in the total score of the spatial visual intelligence scale, and these differences tend to favor the post-measurement. - The existence of statistically significant differences at the level of (0.01) between the ranks of the scores of the pre and post measurements of the experimental group in the total score of the scale of planning skill, and these differences tend to favor the post-measurement. - There are no statistically significant differences between the scores of the post and tracer scales of the experimental group in the total score of the spatial visual intelligence scale. - There are no statistically significant differences between the scores of the post and tracer scales of the experimental group in the total score of the scale of planning skill.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Marwa Mohamed Mohamed Ali Salman, "برنامج للعب الموجه فى علاج قصور بعض جوانب الادراك لدى أطفال الروضة (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Marwa Mohamed Mohamed Ali Salman, "برنامج لاكساب بعض المفاهيم العلمية لدى أطفال الروضة العاديين والمعاقين سمعياً (دكتوراة)", لايوجد, 1900 More
  • Marwa Mohamed Mohamed Ali Salman, "الكمالية العصابية وعلاقتها بكل من تقدير الذات ودافعية الإنجاز لدي الطالبة المعلمة بكلية التربية للطفولة المبكرة", كلية الدراسات العليا للطفولة جامعة عين شمس, 2021 More
  • Marwa Mohamed Mohamed Ali Salman, "مهارات وممارسات معلمة الروضة في ضوء الاتجاهات التربوية المعاصرة من وجهه نظر الموجهات والأمهات", جامعة المنيا, 2011 More
  • Marwa Mohamed Mohamed Ali Salman, "مدى كفاية أدوات القياس والتشخيص فى برامج الاكتشاف والتدخل المبكر للإعاقة الفكرية البسيطة لدى أطفال الروضة", معهد الدراسات العليا للطفولة - جامعة عين شمس, 2013 More

Department Related Publications

  • Rasha Sayed Ahmed Mohamed Elsaid, "فعالية برنامج لتنمية مهارات الطالبة المعلمة فى توظيف القصة لتعديل بعض سلوكات الطفل المشكل داخل الروضة (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Fatma Gamal Mahmoud Ahmed, "فعالية برنامج تدريبى باستخدام الحاسب الآلى فى تنمية بعض مجالات التفكير النقاءى لدى عينة من أطفال الروضة (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • FatimaZahra Mustafa Elsayed Sabbagh, "ااستخدام اسلوب تحليل النظم لزيادة عدد الممارسين الرياضيين بجامعة الزقازيق", لايوجد, 1900 More
  • Fatma Gamal Mahmoud Ahmed, " فعالية الوسائط المعينة فى تنمية الذكاء الاجتماعى واللغوى لدى عينة من أطفال الروضة (دكتوراة لم تناقش بعد)", لايوجد, 1900 More
  • Samia Mokhtar Mohamed Ali Shahbo, "مفهوم الذات لدى عينة من أطفال الروضة في ضوء بعض السمات الشخصية لأمهاتهم.", جامعة القاهرة, 2018 More
Tweet