Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
فعالية برنامج تدريبي قائم على أنشطة الذكاء البصري المكاني في تنمية مهارة التخطيط لدي طفل الروضة
Faculty
Specific Education
Year:
2021
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
31
Authors:
Marwa Mohamed Mohamed Ali Salman
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
مجلة الطفولة والتربية كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة الاسكندرية
Volume:
Keywords :
فعالية برنامج تدريبي قائم , أنشطة الذكاء
Abstract:
The aim of the current research is to verify the effectiveness of a training program based on spatial visual intelligence in developing the planning skill of the kindergarten child. This research was conducted on a sample of kindergarten children in Sharkia governorate, specifically from children of Abdul Aziz Ali Kindergarten in Zagazig city. The current research sample was selected from Among children, with an average age of (5.6) years, the sample size was 12 children. To measure the variables included in the current research, the following was designed: - Spatial visual intelligence scale. - A measure of planning skill. - A training program based on visual-spatial intelligence activities in developing the planning skill of the kindergarten child. The research reached the following results: - There is a correlation between the grades of kindergarten children in the two scales of spatial visual intelligence and planning skill. - The existence of statistically significant differences at the level (0.01) between the ranks of the scores of the pre and post measurements of the experimental group in the total score of the spatial visual intelligence scale, and these differences tend to favor the post-measurement. - The existence of statistically significant differences at the level of (0.01) between the ranks of the scores of the pre and post measurements of the experimental group in the total score of the scale of planning skill, and these differences tend to favor the post-measurement. - There are no statistically significant differences between the scores of the post and tracer scales of the experimental group in the total score of the spatial visual intelligence scale. - There are no statistically significant differences between the scores of the post and tracer scales of the experimental group in the total score of the scale of planning skill.
Author Related Publications
Marwa Mohamed Mohamed Ali Salman, "برنامج للعب الموجه فى علاج قصور بعض جوانب الادراك لدى أطفال الروضة (ماجستير)", لايوجد, 1900
More
Marwa Mohamed Mohamed Ali Salman, "برنامج لاكساب بعض المفاهيم العلمية لدى أطفال الروضة العاديين والمعاقين سمعياً (دكتوراة)", لايوجد, 1900
More
Marwa Mohamed Mohamed Ali Salman, "الكمالية العصابية وعلاقتها بكل من تقدير الذات ودافعية الإنجاز لدي الطالبة المعلمة بكلية التربية للطفولة المبكرة", كلية الدراسات العليا للطفولة جامعة عين شمس, 2021
More
Marwa Mohamed Mohamed Ali Salman, "مهارات وممارسات معلمة الروضة في ضوء الاتجاهات التربوية المعاصرة من وجهه نظر الموجهات والأمهات", جامعة المنيا, 2011
More
Marwa Mohamed Mohamed Ali Salman, "مدى كفاية أدوات القياس والتشخيص فى برامج الاكتشاف والتدخل المبكر للإعاقة الفكرية البسيطة لدى أطفال الروضة", معهد الدراسات العليا للطفولة - جامعة عين شمس, 2013
More
Department Related Publications
Mayar Mohamed Mohamed Ali Soliman, "مدى كفاية أدوات القياس والتشخيص فى برامج الاكتشاف والتدخل المبكر للإعاقة الفكرية البسيطة لدى أطفال الروضة The adequacy of the measurement and diagnosis tools in the early detection and intervention programs of the simple intellectual disability of the kindergarten children", معهد الدراسات العليا للطفولة - جامعة عين شمس, 2013
More
Mayar Mohamed Mohamed Ali Soliman, "الخبرات الميدانية المبكرة فى تنمية المهارات المهنية للطالبة المعلمة من وجهة نظر كل من الموجهات والمعلمات بمرحلة الروضة The Early Field experiences for the development of the professional skills of the student- trainee teacher , from the point of view the female Chef- supervisors and teachers at the kindergartens level", كلية التربية النوعية -جامعة المنصورة, 2016
More
Samia Mokhtar Mohamed Ali Shahbo, "الذكاءات المتعددة السائدة لدى أطفال الروضة بمدينة الجبيل الصناعية.", جامعة عين شمس, 2017
More
Mayar Mohamed Mohamed Ali Soliman, "فاعلية برنامج تدريبي قائم على قبعات التفكير الست فى تنمية الابداع لدى أطفال الروضة Effectiveness of A training Program Based on the system of Six Thinking hats for the development of pre- school Children Creativity", كلية التربية النوعية - جامعة المنصورة, 2014
More
Mayar Mohamed Mohamed Ali Soliman, "المرونة العقلية وعلاقتها بكل من السعادة النفسية واتخاذ القرار لدى معلمة الروضة Mental flexibility and its relationship to both psychological happiness and make the decision to a kindergarten teacher", كلية التربية للطفولة المبكرة – جامعة اسيوط, 2020
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف