آليات مقترحة لتحويل مدارس التعليم الأساسي في مصر إلى مدارس صديقة للطفل في ضوء خبرات بعض الدول

Faculty Education Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة التربوية لكلية التربية بسوهاج كلية التربية جامعة سوهاج Volume:
Keywords : آليات مقترحة لتحويل مدارس التعليم الأساسي    
Abstract:
The current research aims to identify how to convert basic education schools in Egypt into child friendly schools in light of the experience of some countries. To achieve this objective the research used the comparative approach and reached many findings, including: UNICEF adopts some standards that contribute to providing a child-friendly school environment such as: the inclusiveness, the effectiveness of teaching and learning, the democratic participation, the child centralization in the learning process, an environment that starting with the child, a healthy environment for the child, and a safe environment for the child, as well as a protective environment for the child. Furthermore, the child-friendly school in Philippines, China and Thailand, based upon the previous standards, was able to achieve many accomplishments that contributed to improving the quality of basic education, and providing a child-friendly learning environment, as well as Philippines, China, and Thailand have made many efforts in their educational system, particularly in the basic education stage, which contributed to providing a child-friendly learning environment. Then the research presented some proposed mechanisms that can be relied upon in converting basic education schools in Egypt into child-friendly schools In light of the experiences of some countries Keywords: Child Friendly School - UNICEF Standards for Child Friendly School – Basic Education Stage.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Hanan Zahir AbdulKhaliq AbdelAzim, "تصور مقترح لتفعيل التعليم لريادة الأعمال بالجامعات المصرية فى ضوء بعض الخبرات الأجنبية والعربية", كلية التربية جامعة أسيوط, 2016 More
  • Hanan Zahir AbdulKhaliq AbdelAzim, "تصور مقترح لتحويل الجامعات المصرية لجامعات ذكية فى ضوء نموذج كارل ألبرشت للذكاء التنظيمى", كلية التربية جامعة حلوان, 2017 More
  • Hanan Zahir AbdulKhaliq AbdelAzim, "دراسة مقارنة للإرشاد الأكاديمى فى جامعتى ولاية واين والملك عبد العزيز وإمكانية الإفادة منهما فى جامعة الزقازيق", الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية, 2018 More
  • Hanan Zahir AbdulKhaliq AbdelAzim, "التدريب الإلكتروني لعضو هيئة التدريس في بعض الجامعات الأجنبية وإمكانية الإفادة منه في الجامعات المصرية", جامعة قناة السويس, 2019 More
  • Hanan Zahir AbdulKhaliq AbdelAzim, "كفايات مديرى مدارس المتفوقين في العلوم والتكنولوجيا والهندسة والرياضيات STEM في الولايات المتحدة الأمريكية وإمكان الإفادة منها في مصر", كلية التربية جامعة سوهاج, 2021 More

Department Related Publications

  • Ali Saied Ali Ibrahiem, "Review of the book Educational reform in Egyptian primary schools since the 1990s: A study of the political values and behavior of sixth grade students by N. M. Sika,", Comparative Education Review, 2012 More
  • Ali Saied Ali Ibrahiem, "The learning needs of novice teachers in the United Arab Emirates", Journal of Education for Teaching, 2012 More
  • Ali Saied Ali Ibrahiem, "Reshaping the attitudes of university students toward private sector employment", UAEU Innovation Conference, 2015 More
  • Ahmed Negmeldien Ahmed Ali Aedarose, "إدارة التربية الخاصة في كلٍ من ولاية أونتاريو الكندية وولاية فيكتوريا الأُسترالية وإمكان الإفادة منهما في مصر", الزقازيق, 2016 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "مدارس المختبر في كلٍّ من الولايات المتحدة الأمريكية وكندا وإمكان الإفادة منها في مصر", كلية التربية ، جامعة سوهاج, 2021 More
Tweet