آليات مقترحة لتحويل مدارس التعليم الأساسي في مصر إلى مدارس صديقة للطفل في ضوء خبرات بعض الدول

Faculty Education Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة التربوية لكلية التربية بسوهاج كلية التربية جامعة سوهاج Volume:
Keywords : آليات مقترحة لتحويل مدارس التعليم الأساسي    
Abstract:
The current research aims to identify how to convert basic education schools in Egypt into child friendly schools in light of the experience of some countries. To achieve this objective the research used the comparative approach and reached many findings, including: UNICEF adopts some standards that contribute to providing a child-friendly school environment such as: the inclusiveness, the effectiveness of teaching and learning, the democratic participation, the child centralization in the learning process, an environment that starting with the child, a healthy environment for the child, and a safe environment for the child, as well as a protective environment for the child. Furthermore, the child-friendly school in Philippines, China and Thailand, based upon the previous standards, was able to achieve many accomplishments that contributed to improving the quality of basic education, and providing a child-friendly learning environment, as well as Philippines, China, and Thailand have made many efforts in their educational system, particularly in the basic education stage, which contributed to providing a child-friendly learning environment. Then the research presented some proposed mechanisms that can be relied upon in converting basic education schools in Egypt into child-friendly schools In light of the experiences of some countries Keywords: Child Friendly School - UNICEF Standards for Child Friendly School – Basic Education Stage.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Hanan Zahir AbdulKhaliq AbdelAzim, "تصور مقترح لتفعيل التعليم لريادة الأعمال بالجامعات المصرية فى ضوء بعض الخبرات الأجنبية والعربية", كلية التربية جامعة أسيوط, 2016 More
  • Hanan Zahir AbdulKhaliq AbdelAzim, "تصور مقترح لتحويل الجامعات المصرية لجامعات ذكية فى ضوء نموذج كارل ألبرشت للذكاء التنظيمى", كلية التربية جامعة حلوان, 2017 More
  • Hanan Zahir AbdulKhaliq AbdelAzim, "دراسة مقارنة للإرشاد الأكاديمى فى جامعتى ولاية واين والملك عبد العزيز وإمكانية الإفادة منهما فى جامعة الزقازيق", الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية, 2018 More
  • Hanan Zahir AbdulKhaliq AbdelAzim, "التدريب الإلكتروني لعضو هيئة التدريس في بعض الجامعات الأجنبية وإمكانية الإفادة منه في الجامعات المصرية", جامعة قناة السويس, 2019 More
  • Hanan Zahir AbdulKhaliq AbdelAzim, "كفايات مديرى مدارس المتفوقين في العلوم والتكنولوجيا والهندسة والرياضيات STEM في الولايات المتحدة الأمريكية وإمكان الإفادة منها في مصر", كلية التربية جامعة سوهاج, 2021 More

Department Related Publications

  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "مؤشر التعلم المركب لقياس التعلم مدى الحياة فى كندا وإمكانية الإفادة منه فى مصر", الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية, 2016 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "دراسة مقارنة لمجتمعات الممارسة في جامعات بعض الدول الأجنبية وإمكانية الإفادة منها في مصر.", كلية التربية ، جامعة سوهاج, 2020 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "المدارس الجاذبة وتطبيقاتها في التعليم الثانوي في بعض الولايات المتحدة الأمريكية وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية بجامعة سوهاج, 2020 More
  • Viola Monier Abdou Mansour, "ممارسات التربية الخاصة للأطفال الذين يعانون من اضطرابات طيف التوحد في المملكة المتحدة ومصر: دراسة مقارنة", المؤسسة الدولية لآفاق المستقبل, 2021 More
  • Viola Monier Abdou Mansour, "دراسة مقارنة لتطبيقات التعليم عبر الوطني في جامعات كل من الصين و استراليا وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2021 More
Tweet