نمذجة العلاقات السببية بين الكمالية العصابية وإخفاء الذات والاتجاهات نحو السعي لالتماس المساعدة النفسية لدى طلاب التربية الخاصة

Faculty Education Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية في العلوم النفسية – جامعة عين شمس مجلة كلية التربية في العلوم النفسية – جامعة عين شمس Volume:
Keywords : نمذجة العلاقات السببية , الكمالية العصابية وإخفاء    
Abstract:
The aim of the research is to uncover the causal model of the relationships between neurotic perfectionism, self-concealment and attitudes towards seeking psychological help among special education students, and to achieve this, the research was conducted on a sample of (341) students from the first and third year students enrolled in the Faculty of Disability and Rehabilitation Sciences at Zagazig University, and the Faculty of People Sciences The special needs of Beni Suef University are (220) males, (121) females, and their ages ranged between (18-20) years with an average age of (89.18) and a standard deviation (996.0), and because of the Corona crisis, the researcher had to apply her tools Electronically, in the second half of the academic year (2019-2020), these tools included the neurotic perfectionism scale (prepared by Abdu lmutallab Al-Quraiti and others), the self-concealment scale (the researcher's preparation) and the attitudes toward seeking psychological help (the researcher's preparation), and by using the statistical methods represented in Structural modeling method using the Amos program, Pearson correlation coefficient, and (T) test for two independent samples. The results yielded a positive statistically significant relationship at the level of 0.01 between neural perfectionism and self-concealment of i Special Education Lab, the existence of a statistically significant negative relationship at the level of 0.01 between neurotic perfectionism and trends towards seeking psychological help among special education students, and a negative statistically significant relationship at the level of 0.01 between self-concealment and trends towards seeking psychological help among students of special education, The researcher has adopted a causal model that explains the relationship between neurotic perfectionism and self-concealment and attitudes towards seeking psychological help among special education students. The results of the research did not result in any statistically significant differences between special education students from the first and third divisions in the three study variables, as gender had no effect. Neurotic perfectionism is mentioned among students of special education, while there were differences between the sexes in hiding oneself in favor of females, and females had positive trends towards seeking psychological help compared to males, and based on the results of the current research, the researcher made some recommendations that may benefit University students in general and special education students specifically in their public and private lives, and the research was concluded with some suggested research that calls for attention With her research, which may benefit many researchers in the fields of mental health and special education.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "فعالية برنامج إرشادي انتقائي لتنمية التوجه نحو الحياة في تحسين التوافق الجامعي لدى طلاب الجامعة ذوي الإعاقة البصرية", كلية التربية – جامعة بني سويف, 2017 More
  • Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "فعالية برنامج تدريبي سلوكي معرفي لتنمية نصرة الذات في تحسين التمكين النفسي لدى مساعدي المعلم من ذوي الإعاقة السمعية", بمجلة كلية التربية – جامعة الزقازيق, 2019 More
  • Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "استخدام الفيسبوك وعلاقته بالسعادة النفسية لدى طلاب الجامعة ذوي الإعاقة البصرية ( دراسة سيكومترية - كلنيكية )", بمجلة التربية الخاصة – كلية علوم الإعاقة والتاهيل- جامعة الزقازيق, 2018 More
  • Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "جودة أداء مترجم لغة الإشارة من منظور طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع وعلاقتها بالأداء الأكاديمي لديهم", بمجلة كلية التربية– جامعة سوهاج, 2020 More
  • Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "أنماط التثقيف وعلاقتها بالصمود النفسي لدى طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع (دراسة سيكومترية – كلنيكية)", بمجلة كلية التربية – جامعة بنها, 2019 More

Department Related Publications

  • Hisham Ibrahim Abdallah Mohammed, "دراسة لموضع الضبط فى علاقته بكل من قوة الأنا والقلق لدى عينة من طلبة وطالبات جامعة قطر .", مركز البحوث التربوية بجامعة قطر ، الدوحة ، دولة قطر ., 1996 More
  • Hisham Ibrahim Abdallah Mohammed, "الإرشاد المعرفى السلوكى ومدى فاعليته فى خفض بعض الاضطرابات الانفعالية لدى الأفراد ذوي الحاجات الخاصة .", جامعة الخليج العربي ، مسقط 19-21 إبريل 1999م, 1999 More
  • Ashraf Mohamed Abdelhamied Deabes, "اضطرابات النوم وعلاقتها بالمشكلات السلوكية لدى ذوي العرض داون", مجلة التربية الخاصة، مركز المعلومات التربوية و النفسية والبيئية، كلية التربية, 2016 More
  • Ashraf Mohamed Abdelhamied Deabes, "فعالية برنامج لتنمية الصلابة النفسية وأثره في خفض الضغوط النفسية لدى أمهات الأطفال ذوي اضطراب التوحد", مجلة الإرشاد النفسي، مركز الإرشاد النفسي، جامعة عين شمس, 2016 More
  • Ashraf Mohamed Abdelhamied Deabes, "واقع العنف الجنسي تجاه ذوات الإعاقة الفكرية في المجتمعين المصري والسعودي (دراسة عبر ثقافية)", مجلة كلية التربية، جامعة بني سويف, 2014 More
Tweet