استخدام الفيسبوك وعلاقته بالسعادة النفسية لدى طلاب الجامعة ذوي الإعاقة البصرية ( دراسة سيكومترية - كلنيكية )

Faculty Education Year: 2018
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: بمجلة التربية الخاصة – كلية علوم الإعاقة والتاهيل- جامعة الزقازيق بمجلة التربية الخاصة – كلية علوم الإعاقة والتاهيل- جامعة الزقازيق Volume:
Keywords : استخدام الفيسبوك وعلاقته بالسعادة النفسية , طلاب    
Abstract:
The aim of the current research is to study the relationship between Facebook use and psychological happiness among university students with visual impairment, a psychometric-clinical study, and to achieve this goal, the research was conducted on a sample of (85) students with visual impairment at the Faculty of Arts, Ain Shams University, Tanta, Zagazig, and Mansoura. And the Faculty of Dar Al Uloom at Cairo University who have an account on a Facebook page, and their ages ranged between (19-23) years, and the measures of Facebook usage (the researcher's preparation) and the psychological happiness scale (the researcher's preparation) were applied, and by using the statistical methods represented by the Pearson correlation coefficient, And (T) test for independent samples, the results resulted in no relationship between Facebook use and psychological happiness among university students with visual impairment (visually impaired - blind), and there was no relationship between the number of friends on the Facebook page and the degree of psychological happiness among university students with visual impairment ( Visually impaired - the blind), there are statistically significant differences between the quality of the Facebook page update (positive page update - negative page update) and the degree of psychological happiness of university students with visual impairment in favor of To update the positive, there are no statistically significant differences between the severity of visual disability (partial - college) and psychological happiness among university students with visual impairment, the difference in personality dynamics among university students with visual impairment according to the different degree of psychological happiness according to what the clinical study indicated, and based on what As a result of the results of the current research, the researcher made some recommendations directed to those in charge of caring for university students with vision impairment and the blind, which may benefit these students, and the research was concluded with some proposed research that calls for interest in its research, which may benefit many researchers in the fields of mental health and special education
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "فعالية برنامج إرشادي انتقائي لتنمية التوجه نحو الحياة في تحسين التوافق الجامعي لدى طلاب الجامعة ذوي الإعاقة البصرية", كلية التربية – جامعة بني سويف, 2017 More
  • Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "فعالية برنامج تدريبي سلوكي معرفي لتنمية نصرة الذات في تحسين التمكين النفسي لدى مساعدي المعلم من ذوي الإعاقة السمعية", بمجلة كلية التربية – جامعة الزقازيق, 2019 More
  • Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "جودة أداء مترجم لغة الإشارة من منظور طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع وعلاقتها بالأداء الأكاديمي لديهم", بمجلة كلية التربية– جامعة سوهاج, 2020 More
  • Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "أنماط التثقيف وعلاقتها بالصمود النفسي لدى طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع (دراسة سيكومترية – كلنيكية)", بمجلة كلية التربية – جامعة بنها, 2019 More
  • Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "نمذجة العلاقات السببية بين الكمالية العصابية وإخفاء الذات والاتجاهات نحو السعي لالتماس المساعدة النفسية لدى طلاب التربية الخاصة", مجلة كلية التربية في العلوم النفسية – جامعة عين شمس, 2020 More

Department Related Publications

  • Hisham Ibrahim Abdallah Mohammed, "دراسة لموضع الضبط فى علاقته بكل من قوة الأنا والقلق لدى عينة من طلبة وطالبات جامعة قطر .", مركز البحوث التربوية بجامعة قطر ، الدوحة ، دولة قطر ., 1996 More
  • Hisham Ibrahim Abdallah Mohammed, "الإرشاد المعرفى السلوكى ومدى فاعليته فى خفض بعض الاضطرابات الانفعالية لدى الأفراد ذوي الحاجات الخاصة .", جامعة الخليج العربي ، مسقط 19-21 إبريل 1999م, 1999 More
  • Ashraf Mohamed Abdelhamied Deabes, "اضطرابات النوم وعلاقتها بالمشكلات السلوكية لدى ذوي العرض داون", مجلة التربية الخاصة، مركز المعلومات التربوية و النفسية والبيئية، كلية التربية, 2016 More
  • Ashraf Mohamed Abdelhamied Deabes, "فعالية برنامج لتنمية الصلابة النفسية وأثره في خفض الضغوط النفسية لدى أمهات الأطفال ذوي اضطراب التوحد", مجلة الإرشاد النفسي، مركز الإرشاد النفسي، جامعة عين شمس, 2016 More
  • Ashraf Mohamed Abdelhamied Deabes, "واقع العنف الجنسي تجاه ذوات الإعاقة الفكرية في المجتمعين المصري والسعودي (دراسة عبر ثقافية)", مجلة كلية التربية، جامعة بني سويف, 2014 More
Tweet