Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
فعالية برنامج تدريبي سلوكي معرفي لتنمية نصرة الذات في تحسين التمكين النفسي لدى مساعدي المعلم من ذوي الإعاقة السمعية
Faculty
Education
Year:
2019
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Samah Saleh Mahmoud Mohammed
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
بمجلة كلية التربية – جامعة الزقازيق بمجلة كلية التربية – جامعة الزقازيق
Volume:
Keywords :
فعالية برنامج تدريبي سلوكي معرفي لتنمية
Abstract:
The aim of the current research is to improve the psychological empowerment of the teacher's assistants with hearing disabilities through a cognitive-behavioral training program to develop self-support, and to achieve this goal the research was conducted on a sample of (6) assistants with hearing impairment working in Atef Sadat Joint School in Belbeis, by (2) Male, (4) females, and their ages ranged between (28 - 45) years, with a mean age of (33.50) and a standard deviation (7,2), after applying the self-victory scale (the researcher's preparation) and the psychological empowerment scale (the researcher's preparation) Conducting the cognitive behavioral training program and using the statistical methods represented in the Man-Whitney equation for independent groups and Wilcoxon equation for related groups resulted in the most important results of statistically significant differences between the mean scores of the teacher assistants with hearing impairment in the experimental group before and after the application of the cognitive-behavioral training program on Self-victory scale in favor of the experimental group after implementing the program, and the presence of statistically significant differences between the mean scores of the teacher assistants with hearing impairment in the experimental group before and after implementing the program. For cognitive-behavioral training on the psychological empowerment scale for the benefit of the experimental group after the application of the program, there were no statistically significant differences between the mean scores of the teacher assistants with hearing disabilities in the experimental group after applying the cognitive-behavioral training program and after tracking it on the psychological empowerment scale, which indicated the survival of the program’s impact And based on the results of the current research, the researcher directed some recommendations to the bodies responsible for the care and employment of teacher assistants with hearing disabilities, which may benefit them in their professional and public lives. The research was concluded with some proposed research that calls for attention to its research, which may benefit many researchers in the fields of mental health and special education.
Author Related Publications
Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "فعالية برنامج إرشادي انتقائي لتنمية التوجه نحو الحياة في تحسين التوافق الجامعي لدى طلاب الجامعة ذوي الإعاقة البصرية", كلية التربية – جامعة بني سويف, 2017
More
Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "استخدام الفيسبوك وعلاقته بالسعادة النفسية لدى طلاب الجامعة ذوي الإعاقة البصرية ( دراسة سيكومترية - كلنيكية )", بمجلة التربية الخاصة – كلية علوم الإعاقة والتاهيل- جامعة الزقازيق, 2018
More
Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "جودة أداء مترجم لغة الإشارة من منظور طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع وعلاقتها بالأداء الأكاديمي لديهم", بمجلة كلية التربية– جامعة سوهاج, 2020
More
Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "أنماط التثقيف وعلاقتها بالصمود النفسي لدى طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع (دراسة سيكومترية – كلنيكية)", بمجلة كلية التربية – جامعة بنها, 2019
More
Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "نمذجة العلاقات السببية بين الكمالية العصابية وإخفاء الذات والاتجاهات نحو السعي لالتماس المساعدة النفسية لدى طلاب التربية الخاصة", مجلة كلية التربية في العلوم النفسية – جامعة عين شمس, 2020
More
Department Related Publications
Hisham Ibrahim Abdallah Mohammed, "دراسة لموضع الضبط فى علاقته بكل من قوة الأنا والقلق لدى عينة من طلبة وطالبات جامعة قطر .", مركز البحوث التربوية بجامعة قطر ، الدوحة ، دولة قطر ., 1996
More
Hisham Ibrahim Abdallah Mohammed, "الإرشاد المعرفى السلوكى ومدى فاعليته فى خفض بعض الاضطرابات الانفعالية لدى الأفراد ذوي الحاجات الخاصة .", جامعة الخليج العربي ، مسقط 19-21 إبريل 1999م, 1999
More
Ashraf Mohamed Abdelhamied Deabes, "اضطرابات النوم وعلاقتها بالمشكلات السلوكية لدى ذوي العرض داون", مجلة التربية الخاصة، مركز المعلومات التربوية و النفسية والبيئية، كلية التربية, 2016
More
Ashraf Mohamed Abdelhamied Deabes, "فعالية برنامج لتنمية الصلابة النفسية وأثره في خفض الضغوط النفسية لدى أمهات الأطفال ذوي اضطراب التوحد", مجلة الإرشاد النفسي، مركز الإرشاد النفسي، جامعة عين شمس, 2016
More
Ashraf Mohamed Abdelhamied Deabes, "فعالية التدريب على مهارات الوعي الصوتي في خفض بعض اضطرابات النطق لدى الأطفال زارعي القوقعة الالكترونية", مجلة التربية الخاصة، مركز المعلومات التربوية والنفسية والبيئية، كلية التربية - جامعة الزقازيق, 2014
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف