فعالية برنامج إرشادي انتقائي لتنمية التوجه نحو الحياة في تحسين التوافق الجامعي لدى طلاب الجامعة ذوي الإعاقة البصرية

Faculty Education Year: 2017
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: كلية التربية – جامعة بني سويف كلية التربية – جامعة بني سويف Volume:
Keywords : فعالية برنامج إرشادي انتقائي لتنمية التوجه    
Abstract:
The aim of the current research is to improve university compatibility among university students with visual impairment through a selective counseling program to develop an orientation towards life and to achieve this goal, the research was conducted on a sample of (7) university students with visual impairment at the Faculty of Arts at Zagazig University by (4) males and (3) Females whose ages ranged between (19-23) years with an average chronological age (21) and a standard deviation (2.8) and after applying the measure of the use of life orientation (preparing the researcher) and the university compatibility scale (preparing the researcher) and conducting the selective counseling program And by using the statistical methods represented in the Mann Whitney equation for independent groups and Wilcoxon equation for related groups, the results resulted in statistically significant differences between the mean scores of students with visual impairment in the experimental group before and after applying the selective counseling program on the life orientation scale in favor of the experimental group After implementing the program, there were statistically significant differences between the mean scores of students with visual impairment in the experimental group before and after the application of the selective extension program on Measuring university concordance in favor of the experimental group after implementing the program, the absence of statistically significant differences between the average grades of students with visual impairment in the experimental group after applying the selective extension program and after tracking it on the university compatibility scale, which indicates the survival of the program’s impact, and based on what it has produced. The results of the current research, the researcher made some recommendations that may benefit university students with vision impairment and the blind, and the research was concluded with some suggested research that calls for attention to its research, which may benefit many researchers in the fields of mental health and special education
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "فعالية برنامج تدريبي سلوكي معرفي لتنمية نصرة الذات في تحسين التمكين النفسي لدى مساعدي المعلم من ذوي الإعاقة السمعية", بمجلة كلية التربية – جامعة الزقازيق, 2019 More
  • Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "استخدام الفيسبوك وعلاقته بالسعادة النفسية لدى طلاب الجامعة ذوي الإعاقة البصرية ( دراسة سيكومترية - كلنيكية )", بمجلة التربية الخاصة – كلية علوم الإعاقة والتاهيل- جامعة الزقازيق, 2018 More
  • Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "جودة أداء مترجم لغة الإشارة من منظور طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع وعلاقتها بالأداء الأكاديمي لديهم", بمجلة كلية التربية– جامعة سوهاج, 2020 More
  • Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "أنماط التثقيف وعلاقتها بالصمود النفسي لدى طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع (دراسة سيكومترية – كلنيكية)", بمجلة كلية التربية – جامعة بنها, 2019 More
  • Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "نمذجة العلاقات السببية بين الكمالية العصابية وإخفاء الذات والاتجاهات نحو السعي لالتماس المساعدة النفسية لدى طلاب التربية الخاصة", مجلة كلية التربية في العلوم النفسية – جامعة عين شمس, 2020 More

Department Related Publications

  • Ereny Samir Awad Gobrial, "). Comorbid psychopathology in children with Autism Spectrum Disorder in Egypt", UK, 2018 More
  • Hisham Ibrahim Abdallah Mohammed, "الإرشاد المعرفى السلوكى ومدى فاعليته فى خفض بعض الاضطرابات الانفعالية لدى الأفراد ذوي الحاجات الخاصة .", جامعة الخليج العربي ، مسقط 19-21 إبريل 1999م, 1999 More
Tweet