المرونة العقلية وعلاقتها بكل من السعادة النفسية واتخاذ القرار لدى معلمة الروضة Mental flexibility and its relationship to both psychological happiness and make the decision to a kindergarten teacher

Faculty Specific Education Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 67
Authors:
Journal: مجلة دراسات في الطفولة والتربية - كلية التربية للطفولة المبكرة – جامعة اسيوط كلية التربية للطفولة المبكرة – جامعة اسيوط Volume:
Keywords : المرونة العقلية وعلاقتها , , السعادة النفسية واتخاذ    
Abstract:
The current study aimed to reveal the differences between those with kindergarten qualifications and those with other qualifications from kindergarten teachers in both mental flexibility (adaptive flexibility - automatic flexibility), and psychological happiness (happiness of life - job happiness), as well as the differences between them in decision-making, as it seeks The current study reveals the correlation between these three variables among kindergarten teachers, and the researcher used the descriptive approach, and the study sample consisted of a community of kindergarten teachers in Sharkia Governorate. The number of members of the current study sample reached (220) kindergarten teachers. To measure the variables included in the current study, the following were designed and used: Psychometric Happiness Scale (prepared by the researcher) Decision-making scale (prepared by the researcher) Mental Flexibility Scale Prepared (Prof. Dr. Salah Sharif, 2011) The results of the study reached: - There are statistically significant differences between the averages of the grades of kindergarten teachers (kindergarten qualification - other qualifications) in the measure of mental flexibility and its dimensions (adaptive flexibility - automatic flexibility) where those differences are directed in favor of teachers with qualifications of kindergarten colleges. - There are statistically significant differences between the averages of the grades of kindergarten teachers (experience less than five years - experience more than five years) in the measure of mental flexibility and its dimensions (adaptive flexibility - automatic flexibility) where those differences are directed in favor of teachers with more experience. - There is a positive correlation between the averages of the grades of kindergarten teachers in the measure of mental flexibility and both measures of psychological happiness and decision-making. - The higher the mental flexibility, the higher the psychological happiness of the kindergarten teachers. - The higher the mental flexibility, the higher the ability to make decisions among kindergarten teachers.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Mayar Mohamed Mohamed Ali Soliman, "الخبرات الميدانية المبكرة فى تنمية المهارات المهنية للطالبة المعلمة من وجهة نظر كل من الموجهات والمعلمات بمرحلة الروضة The Early Field experiences for the development of the professional skills of the student- trainee teacher , from the point of view the female Chef- supervisors and teachers at the kindergartens level", كلية التربية النوعية -جامعة المنصورة, 2016 More
  • Mayar Mohamed Mohamed Ali Soliman, "فعالية إستراتيجيات التعلم النشط لتحسين بعض وحدات الكورت لدي أطفال الروضة The effectiveness of active learning strategies to improve some units of the Cort for the kindergarten children", كلية التربية النوعية - جامعة الزقازيق, 2020 More
  • Mayar Mohamed Mohamed Ali Soliman, "فاعلية برنامج تدريبي قائم على قبعات التفكير الست فى تنمية الابداع لدى أطفال الروضة Effectiveness of A training Program Based on the system of Six Thinking hats for the development of pre- school Children Creativity", كلية التربية النوعية - جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mayar Mohamed Mohamed Ali Soliman, "فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم علي الذكاء اللغوي لتنمية مهارتي الاستماع والتحدث باستخدام القصة المصورة لدي أطفال الروضة The effectiveness of the proposed training program based on the linguistic intelligence to enhance kindergartners’ listening, and speaking skills, using the storyboard", كلية التربية – جامعة السويس, 2014 More
  • Mayar Mohamed Mohamed Ali Soliman, "مدى كفاية أدوات القياس والتشخيص فى برامج الاكتشاف والتدخل المبكر للإعاقة الفكرية البسيطة لدى أطفال الروضة The adequacy of the measurement and diagnosis tools in the early detection and intervention programs of the simple intellectual disability of the kindergarten children", معهد الدراسات العليا للطفولة - جامعة عين شمس, 2013 More

Department Related Publications

  • Omniya Abosalieh Ali Omar, "اصابة النصفين الكرويين للمخ وعلاقته بالادراك والنشاط الزائد للأطفال من 4-6 سنوات (دكتوراة)", لايوجد, 1900 More
  • Omniya Abosalieh Ali Omar, "دراسة لبعض المتغيرات الشخصية والبيئية المرتبطة بالتفوق اللغوي لأطفال الروضة (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Demeana Salah Dawod Hana, "فعالية برنامج لتوظيف الأغانى والأناشيد فى تنمية التفاعل الاجتماعى لدى طفل الروضة (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Demeana Salah Dawod Hana, " فعالية برنامج للقصة الموسيقية الحركية فى تعديل بعض سلوكيات الطفل المشكل فى رياض الأطفال فى ضوء استراتيجيات التعلم الذاتى " (دكتوراة لم تناقش بعد)", لايوجد, 1900 More
  • Rasha Sayed Ahmed Mohamed Elsaid, "فعالية برنامج لتنمية مهارات الطالبة المعلمة فى توظيف القصة لتعديل بعض سلوكات الطفل المشكل داخل الروضة (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
Tweet