فاعلية نموذج تدريسى قائم على النظرية السيميائية فى تنمية مهارات القراءة التناصية للنصوص الأدبية لدى طلبة كلية التربية شعبة اللغة العربية

Faculty Education Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية البنات للآداب والعلوم التربوية جامعة عين شمس للآداب والعلوم التربوية جامعة عين شمس Volume:
Keywords : فاعلية نموذج تدريسى قائم , النظرية السيميائية    
Abstract:
The Effectiveness Of A Teaching Model Based On The Semiotics Theory To Develop the Intertextual Reading Skills For Students Of The Faculty of Education, Arabic Department. Abstract : This study aimed to develop the Intertextual Reading Skills for the fourth-year students, Arabic Department, at the Faculty of Education, Zagazig University. Those skills needed for them to study and analyze literary texts. The study sample consisted of (35) fourth year students, General Arabic Department, which represented the research group that studied using the teaching model based on the Semiotics Theory. The research problem was that there was obvious weakness and deficiency among the fourth-year students, Arabic Department, in Intertextual reading skills needed for them to analyze the literary texts they studied in different literary times. Those skills were revealed by the researcher's exploratory study and the results of previous relevant research and studies emphasized its importance. The research has been based on preparing a list of intertextual reading skills for the fourth-year students, General Arabic Department, at the Faculty of Education and a test of intertextual reading skills that they are studying to measure those skills. The results of the study showed that there was a statistically significant difference at the level of (0.01) between the mean score of the experimental group in the pre and post-administration of the Intertextual Reading skills test as a whole, in favor of the post-administration and there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group in the pre and post-administration of the intertextual reading skills test in each sub-skill separately in favor of the post-administration, which indicates the effectiveness of the teaching model based on the semiotics theory to develop the intertextual reading skills for the research group. Keywords : Semiotics Theory - Intertextual Reading - Students Of The Faculty of Education - Arabic Department. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعل ةٍ برنامج قائم عل نظر ةٌ التعلم المستند إل الدماغ لتنم ةٍ الأداء التدر سٌ المنم للتفك رٍ فى اللغة العرب ةٍ لدي طلبة كل ةٍ الترب ةٍ شعبة طفولة", مجلة دراسات عربية فى التربية وعلم النفس, 2017 More
  • Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "بناء برنامج تدريبى قائم على نموذج كولب للتعلم الخبراتى وفاعليته فى تنمية مهارات الكتابة الأكاديمية والكفاءة الذاتية لدى طلبة كلية التربية شعبة اللغة العربية", مجلة كلية التربية جامعة العريش, 2017 More
  • Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعلية إستراتيجية مقترحة قائمة على مدخل التحليل البلاغى لتنمية مهارات القراءة التحليلية والذائقة الأدبية لدى طلاب المرحلة الثانوية", مجلة القراءة والمعرفة, 2019 More
  • Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعلية استخدام إستراتيجية الأبعاد السداسية PDEODE فى اللغة العربية لتنمية مهارات الاستدلال النحوى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية التربية بسوهاج, 2020 More
  • Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعمية برنامج علاجي قائم عمي بعض أنماط التغذية ال ا رجعة لعلاج الأخطاء الشائعة في الكتابة لدي طالبات كمية التربية الرياضية بنات", مجلة كلية التربية جامعة الازهر, 2016 More

Department Related Publications

  • Fatma Ahmed Mohamed Elmaghreby, "Activating EFL Online Learning Strategeis Via Web Quest", Fac of Education ,Zagazig university, 2009 More
  • Enas AbdelMaksoud Tohamy Diab, "The Effectiveness of Some Brain-Based Learning Strategies for the Development of Some Systems Thinking Skills for the Prospective Teachers at the Geography and History Sections at the Faculty of Education", مجلة العلوم الاجتماعية تربية عين شمس, 2015 More
  • Susan Mohammed Hassan El Sayed Ali, "برنامج تدريبي مقترح قائم على الاحترافية المهنية للمعلم، وأثره على تنمية الثقافة المهنية لمعلمي العلوم بالمرحلة الإعدادية أثناء الخدمة واتجاهاتهم نحوها", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2006 More
  • Susan Mohammed Hassan El Sayed Ali, "فاعلية استخدام استراتيجية التعلم بالعمل (LBDs) في تنمية بعض مهارات التفكير العليا ومهارات العمل المعملي في مادة العلوم لدى الطالبات الفائقات بالصف الثاني المتوسط بالسعودية", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2017 More
  • Mohamed Abdelhamied Mohamed Ali Salim, "Efficacité de l'enseignement réciproque dans le développement de quelques compétences de la lecture critique auprès les étudiants de la section de français à la faculté de pédagogie", جامعة بنها, 2015 More
Tweet