Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
فاعلية نموذج تدريسى قائم على النظرية السيميائية فى تنمية مهارات القراءة التناصية للنصوص الأدبية لدى طلبة كلية التربية شعبة اللغة العربية
Faculty
Education
Year:
2020
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
مجلة كلية البنات للآداب والعلوم التربوية جامعة عين شمس للآداب والعلوم التربوية جامعة عين شمس
Volume:
Keywords :
فاعلية نموذج تدريسى قائم , النظرية السيميائية
Abstract:
The Effectiveness Of A Teaching Model Based On The Semiotics Theory To Develop the Intertextual Reading Skills For Students Of The Faculty of Education, Arabic Department. Abstract : This study aimed to develop the Intertextual Reading Skills for the fourth-year students, Arabic Department, at the Faculty of Education, Zagazig University. Those skills needed for them to study and analyze literary texts. The study sample consisted of (35) fourth year students, General Arabic Department, which represented the research group that studied using the teaching model based on the Semiotics Theory. The research problem was that there was obvious weakness and deficiency among the fourth-year students, Arabic Department, in Intertextual reading skills needed for them to analyze the literary texts they studied in different literary times. Those skills were revealed by the researcher's exploratory study and the results of previous relevant research and studies emphasized its importance. The research has been based on preparing a list of intertextual reading skills for the fourth-year students, General Arabic Department, at the Faculty of Education and a test of intertextual reading skills that they are studying to measure those skills. The results of the study showed that there was a statistically significant difference at the level of (0.01) between the mean score of the experimental group in the pre and post-administration of the Intertextual Reading skills test as a whole, in favor of the post-administration and there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group in the pre and post-administration of the intertextual reading skills test in each sub-skill separately in favor of the post-administration, which indicates the effectiveness of the teaching model based on the semiotics theory to develop the intertextual reading skills for the research group. Keywords : Semiotics Theory - Intertextual Reading - Students Of The Faculty of Education - Arabic Department. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Author Related Publications
Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعل ةٍ برنامج قائم عل نظر ةٌ التعلم المستند إل الدماغ لتنم ةٍ الأداء التدر سٌ المنم للتفك رٍ فى اللغة العرب ةٍ لدي طلبة كل ةٍ الترب ةٍ شعبة طفولة", مجلة دراسات عربية فى التربية وعلم النفس, 2017
More
Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "بناء برنامج تدريبى قائم على نموذج كولب للتعلم الخبراتى وفاعليته فى تنمية مهارات الكتابة الأكاديمية والكفاءة الذاتية لدى طلبة كلية التربية شعبة اللغة العربية", مجلة كلية التربية جامعة العريش, 2017
More
Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعلية إستراتيجية مقترحة قائمة على مدخل التحليل البلاغى لتنمية مهارات القراءة التحليلية والذائقة الأدبية لدى طلاب المرحلة الثانوية", مجلة القراءة والمعرفة, 2019
More
Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعلية استخدام إستراتيجية الأبعاد السداسية PDEODE فى اللغة العربية لتنمية مهارات الاستدلال النحوى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية التربية بسوهاج, 2020
More
Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعمية برنامج علاجي قائم عمي بعض أنماط التغذية ال ا رجعة لعلاج الأخطاء الشائعة في الكتابة لدي طالبات كمية التربية الرياضية بنات", مجلة كلية التربية جامعة الازهر, 2016
More
Department Related Publications
Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية وحدة مقترحة في تنمية الوعي بحقوق الإنسان لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي"", كلية العلوم التربوية, 2009
More
Tahani Mohammad Suleiman Mohammed, "فاعلية وحدة مقترحة فى الحرب البيولوجية باستخدام مدخل التحليل الاخلاقى فى تنمية القدرة على اتخاذ القرار وبعض مهارات التفكير الاخلاقى لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية", مجلة التربية العلمية, 2013
More
Reda Elhoseny Ali Elsabagh, "أثر إستخدام المدخل المنظومى على التحصيل وتنمية الأداء المهارى لأساسيات التحكم في أنظمة التبريد والتكييف لدى طلاب المدرسة الثانوية الصناعية", جامعة السويس, 2015
More
Walaa Atef Mohamed Kamel Abdelmohsen, "فاعلية برنامج قائم على بعض استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا فى تدريس الرياضيات لتنمية مهارات الإبداع لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", تربويات الرياضيات, 2015
More
Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "برنامج تدريبى قائم على نظرية "تريز" (الحل الابداعى للمشكلات) لتنمية مهارات ما وراء المعرفة لدى طلاب كلية التربية جامعة الزقازيق", مجلة التربية العلمية, 2014
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف