Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
فاعلية إستراتيجية مقترحة قائمة على مدخل التحليل البلاغى لتنمية مهارات القراءة التحليلية والذائقة الأدبية لدى طلاب المرحلة الثانوية
Faculty
Education
Year:
2019
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
مجلة القراءة والمعرفة مجلة القراءة والمعرفة
Volume:
Keywords :
فاعلية إستراتيجية مقترحة قائمة , مدخل التحليل
Abstract:
The Effectiveness Of A Proposed Strategy Based On The Rhetorical Analysis Approach To Develop Analytical Reading Skills And Literary Taste For Secondary Stage Students. Abstract : This study aimed to develop analytical reading skills and literary taste for the first-year secondary school students. Those skills needed for them to study the literary and reading texts that are prescribed to. The study sample consisted of (70) first-year secondary school students, represented the research group which was divided into two groups: experimental, that studied literary and reading texts using the proposed strategy based on the rhetorical analysis approach and a control group studied in the usual way. The research problem was that there was obvious weakness and deficiency among the first-year secondary school students in analytical reading skills needed for them to study the literary and reading texts they are studying in the Arabic course and also their lack of literary taste for reading texts. Those skills were revealed by the researcher's exploratory study and the results of previous relevant research and studies emphasized its importance. The research has been based on preparing two lists, the first for Analytical Reading skills of literary and reading texts for the first-year secondary school students and the second list for literary taste skills needed for them in their study of literary and reading texts prescribed to them. The research also has been based on two tests to measure the target skills in the analytical reading and literary taste. The results of the study showed that there was a statistically significant difference at the level of (0.01) between the mean score of the experimental and control groups in the post-administration of the two tests of the analytical reading skills and literary taste skills as a whole in favor of the experimental group and there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental and control groups in the post-administration of the two tests of the analytical reading skills and literary taste skills in each sub-skill separately in favor of the experimental group, which indicates the effectiveness of the proposed strategy based on the rhetorical analysis approach to develop analytical reading skills and literary taste for the research group. Keywords: Rhetorical Analysis Approach ، Analytical Reading ، Literary Taste the first-year secondary school students.
Author Related Publications
Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعل ةٍ برنامج قائم عل نظر ةٌ التعلم المستند إل الدماغ لتنم ةٍ الأداء التدر سٌ المنم للتفك رٍ فى اللغة العرب ةٍ لدي طلبة كل ةٍ الترب ةٍ شعبة طفولة", مجلة دراسات عربية فى التربية وعلم النفس, 2017
More
Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "بناء برنامج تدريبى قائم على نموذج كولب للتعلم الخبراتى وفاعليته فى تنمية مهارات الكتابة الأكاديمية والكفاءة الذاتية لدى طلبة كلية التربية شعبة اللغة العربية", مجلة كلية التربية جامعة العريش, 2017
More
Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعلية استخدام إستراتيجية الأبعاد السداسية PDEODE فى اللغة العربية لتنمية مهارات الاستدلال النحوى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية التربية بسوهاج, 2020
More
Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعلية نموذج تدريسى قائم على النظرية السيميائية فى تنمية مهارات القراءة التناصية للنصوص الأدبية لدى طلبة كلية التربية شعبة اللغة العربية", للآداب والعلوم التربوية جامعة عين شمس, 2020
More
Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعمية برنامج علاجي قائم عمي بعض أنماط التغذية ال ا رجعة لعلاج الأخطاء الشائعة في الكتابة لدي طالبات كمية التربية الرياضية بنات", مجلة كلية التربية جامعة الازهر, 2016
More
Department Related Publications
Fatma Ahmed Mohamed Elmaghreby, "Activating EFL Online Learning Strategeis Via Web Quest", Fac of Education ,Zagazig university, 2009
More
Enas AbdelMaksoud Tohamy Diab, "The Effectiveness of Some Brain-Based Learning Strategies for the Development of Some Systems Thinking Skills for the Prospective Teachers at the Geography and History Sections at the Faculty of Education", مجلة العلوم الاجتماعية تربية عين شمس, 2015
More
Susan Mohammed Hassan El Sayed Ali, "برنامج تدريبي مقترح قائم على الاحترافية المهنية للمعلم، وأثره على تنمية الثقافة المهنية لمعلمي العلوم بالمرحلة الإعدادية أثناء الخدمة واتجاهاتهم نحوها", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2006
More
Susan Mohammed Hassan El Sayed Ali, "فاعلية استخدام استراتيجية التعلم بالعمل (LBDs) في تنمية بعض مهارات التفكير العليا ومهارات العمل المعملي في مادة العلوم لدى الطالبات الفائقات بالصف الثاني المتوسط بالسعودية", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2017
More
Mohamed Abdelhamied Mohamed Ali Salim, "Efficacité de l'enseignement réciproque dans le développement de quelques compétences de la lecture critique auprès les étudiants de la section de français à la faculté de pédagogie", جامعة بنها, 2015
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف