إدارة رأس المال النفسى وعلاقتها بتحقيق الرضا الوظيفى لدى أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية جامعة الزقازيق :دراسة حالة

Faculty Education Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: الادارة التربوية الجمعية المصرية للتربية المقارنة والادارة التعليمية Volume:
Keywords : إدارة , المال النفسى وعلاقتها بتحقيق الرضا    
Abstract:
The research aimed at how to activate the management of psychological capital among the faculty members of the Faculty of Education, Zagazig University, in order to achieve job satisfaction for them, and the research used the case study approach through the intellectual and theoretical rooting of each of the psychological capital management and job satisfaction and the relationship between them, and monitoring Egyptian efforts and initiatives, and stand on The reality of psychological capital management and its relationship to job satisfaction through several methods and means of the case study, where a preliminary general picture of the college and its features was set, then looking at some documents, records and decisions and explaining their implications for both psychological capital and job satisfaction, conducting personal interviews, and applying an exploratory study and a field study"questionnaire" to a representative sample of faculty members (emeritus professor, professor, assistant professor, teacher) at the Faculty of Education, Zagazig University, where the sample size reached (82) individuals, which is 54.3% from the original community, This is to find out the role of the college administration (the dean and agents) in managing and developing psychological capital in a way that supports achieving job satisfaction among the faculty members. The results of the field study revealed the strengths and shortcomings of this role, as well as the presence of many obstacles and various factors that hinder the achievement of job Satisfaction among the faculty members . Therefore, the current research presented a suggested concept for managing the psychological capital of the faculty members, in a way that contributes to achieving job satisfaction for them. Keywords: Psychological Capital Management, Job satisfaction, Faculty members , case study
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Mohamed Eid Atrees Mohamed Taha, "رؤية مقترحة لإدارة الفجوة بين جودة التعليم قبل الجامعى بمصر وتقارير بعض المنظمات الدولية", رابطة التربويين العرب, 2018 More
  • Mohamed Eid Atrees Mohamed Taha, "التسويق الريادى للخدمات الجامعية بالوحدات ذات الطابع الخاص بجامعة الزقازيق فى ضوء استراتيجية المحيط الأزرق سيناريوهات مقترحة", كلية التربية جامعة سوهاج, 2022 More
  • Mohamed Eid Atrees Mohamed Taha, "الرشاقة القيادية لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية بكلية التربية جامعة الزقازيق دراسة ميدانية", كلية التربية جامعة الزقازيق, 2022 More
  • Mohamed Eid Atrees Mohamed Taha, "إدارة المواهب بالتعليم العالى في الولايات المتحدة الأمريكية وإمكانية الإفادة منها في مصر", الجمعية المصرية للتربية المقارنة والادارة التعليمية, 2018 More
  • Mohamed Eid Atrees Mohamed Taha, "تصور مقترح لتدعيم العلاقة بين الثقة التنظيمية والولاء التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بكلية التربية جامعة الزقازيق", كلية التربية جامعة الزقازيق, 2016 More

Department Related Publications

  • Ali Saied Ali Ibrahiem, "Review of the book Educational reform in Egyptian primary schools since the 1990s: A study of the political values and behavior of sixth grade students by N. M. Sika,", Comparative Education Review, 2012 More
  • Ali Saied Ali Ibrahiem, "The learning needs of novice teachers in the United Arab Emirates", Journal of Education for Teaching, 2012 More
  • Ali Saied Ali Ibrahiem, "Reshaping the attitudes of university students toward private sector employment", UAEU Innovation Conference, 2015 More
  • Ahmed Negmeldien Ahmed Ali Aedarose, "إدارة التربية الخاصة في كلٍ من ولاية أونتاريو الكندية وولاية فيكتوريا الأُسترالية وإمكان الإفادة منهما في مصر", الزقازيق, 2016 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "مدارس المختبر في كلٍّ من الولايات المتحدة الأمريكية وكندا وإمكان الإفادة منها في مصر", كلية التربية ، جامعة سوهاج, 2021 More
Tweet