The Effect of self-regulated learning strategies on developing creative problem solving and academic self-efficacy among intellectually superior high school students

Faculty Education Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 97-106
Authors:
Journal: International Journal of Psycho-Educational Sciences London Academic Publishing Volume:
Keywords : , Effect , self-regulated learning strategies , developing creative    
Abstract:
This study aims to investigate the effect of self-regulated learning strategies on developing creative problem solving and academic self-efficacy among intellectually superior high school students. The sample was selected from students in high school in the Sultanate of Oman. The participants in this study were 80 students. The experimental group (EG) consisted of 40 students while the control group (CG) consisted of 40 students. An experimental pretest and posttest control-group design was used in this study. The self-regulated learning strategies was conducted to the whole class by their actual teacher during the actual lesson period for 12 weeks with 50-minute sessions conducted three times a week. The program was designed based on the three basic fundamentals of self-regulated learning strategies, namely ‘cognitive, metacognitive and resource management strategies. The results of this study indicated great gains for students in the experimental group in creative problem solving and academic self-efficacy. The study shows that students in the experimental group, compared to those in the control group, develop robust creative problem solving and academic self-efficacy. Recommendation: As self-regulated learning strategies exhibit a substantial effect on students’ creative problem solving and academic self-efficacy, it is recommended that teachers should learn how to implement these strategies in their lessons to increase their students’ performance.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "مستويات التفكير التأملى لدى طلاب كلية التربية جامعة الزقازيق فى ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية", جامعة المنصورة, 2013 More
  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "الاسهام النسبى للمناخ المدرسي وأنماط إدارة الفصل الدراسي في التنبؤ بالتفاؤل الأكاديمى لدى معلمي المرحلة الابتدائية بالمدارس الحكومية والخاصة", جامعة بنها, 2020 More
  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "الاسهام النسبي لأساليب التعلم وبيئة التعلم الإبداعية في التنبؤ بفعالية الذات الإبداعية لدى طلبة مدارس المتفوقين الثانوية في العلوم والتكنولوجيا (STEM)", جامعة سوهاج, 2022 More
  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "التمكين النفسي وعلاقته بالمثابرة الأكاديمية والالتزام التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بجامعة الزقازيق.", جامعة الفيوم, 2022 More
  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "تأثير تعبيرات الوجوه وظرفي التطابق كمشتتات على الانتباه الانتقائي في ضوء العبء الإدراكي لدى طلبة الجامعة.", جامعة عين شمس مركز الارشاد النفسى, 2025 More

Department Related Publications

  • Elsaied Elfedaly Abdelmoteleb Elsebaiey, "فعالية برنامج تعليمي في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة على التحصيل الدراسي وفعالية الذات في الرياضيات لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي ذوي صعوبات تعلم الرياضيات", مجلة كلية التربية جامعة بنها, 2009 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "مستوى الانتماء الوطني لدي طلاب جامعة في ضوء متغيري الجنس والتخصص الأكاديمي أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل أ/ غادة محمد أحمد شحاتة أستاذ علم النفس التربوي ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2015 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "تقييم أثر التدريب على برنامج "استراتيجيات التعلم النشط وأساليب التقويم الحديثة" في ميدان العمل لدى عينة من معلمي المرحلة الثانوية العامة إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل خليل وفريق البحث المشارك أستاذ ورئيس قسم علم النفس الت", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2013 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "العلاقة بين منظور زمن المستقبل ودافعية الانجاز في ضوء الجنس والتخصص الدراسي لدى طلبة جامعة الملك خالد", جامعة الزقازيق- مصر, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "مصادر الحصول على المعلومات بالتعليم الجامعي الواقع والطموحات", جامعة الزقازيق, 2004 More
Tweet