الاسهام النسبى للمناخ المدرسي وأنماط إدارة الفصل الدراسي في التنبؤ بالتفاؤل الأكاديمى لدى معلمي المرحلة الابتدائية بالمدارس الحكومية والخاصة

Faculty Education Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية – جامعة بنها جامعة بنها Volume:
Keywords : الاسهام النسبى للمناخ المدرسي وأنماط إدارة    
Abstract:
The present research aimed to identify the relationship between academic optimism and school climate, classroom management styles among primary school teachers in governmental and private schools, and the possibility of prediciting academic optimism from school climate, classroom management styles, as well as differences between them according to school type (governmental / special), level of experience (low / moderate / high), and interaction between them. The researcher prepared academic optimism measure and school climate measure, and translated classroom management styles measure that was prepared by Djigic & Stojiljkovic (2012), then verified their psychometric properties. Measures were applied on main study sample which consisted of (367) male and female primary school teachers in governmental and private schools. By using ANOVA (2×3) and Person correlation coefficient and regression analysis, Ruselts showed that there are no statistically significant effect of school type, experience level or interaction between them on academic optimism and classroom management styles. In addition there is a statistically significant positive (0.01) between academic optimism dimensions and both school climate and Interactionist style of primary school teachers in governmental and private schools, and academic optimism can be predicited from school climate and Interactionist style .
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "مستويات التفكير التأملى لدى طلاب كلية التربية جامعة الزقازيق فى ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية", جامعة المنصورة, 2013 More
  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "التنبؤ بالذاكرة العاملة من المرونة المعرفية والذكاء السائل لدى تلاميذ الصف السادس الإبتدائى", جامعة الزقازيق, 2016 More
  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "الدعم الاجتماعي والأمن الفكري لدى طلاب مرحلتي التعليم الثانوى والجامعى", الجمعية العربية للقياس والتقويم, 2016 More
  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "المخطط التساعى للشخصية "الانيجرام" وعلاقته بالتسويف الأكاديمى لدى طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق", جامعة بورسعيد, 2018 More
  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "الذكاء الناجح وعلاقته باستراتيجيات مواجهة الضغوط الأكاديمية لدى الطلبة المتفوقين دراسيًا والعاديين بالصف الأول الثانوى العام", جامعة الزقازيق, 2018 More

Department Related Publications

  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "مناهج البحث في العلوم الانسانية", دار الشروق- عمان, 2014 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "القياس النفسي للعادين وذوي الاحتياجات الخاصة", دار الكتاب الحديث, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "اتجاهات المعلمين وأولياء الأمور نحو دمج التلاميذ ذوي الإعاقة الذهنية القابلين للتعلم في المدارس العادية", المؤتمر العلمي السابع لكلية التربية ـ جامعة بنها بالاشتراك مع مؤسسة التربية الخاصة والتأهيل, 2016 More
Tweet