الإخفاق المعرفى وعلاقته بكل من الاندماج المدرسي والتوافق الدراسى لتلاميذ الصف الثاني الإعدادي

Faculty Education Year: 2019
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية- جامعة بورسعيد. جامعة بورسعيد Volume:
Keywords : الإخفاق المعرفى وعلاقته , , الاندماج المدرسي والتوافق    
Abstract:
The scope of the current research is to figure out the relationship of cognitive failure, school engagement and school adjustment among second grade preparatory students, the research also studied the difference of high and low students in cognitive failure on school engagement and school adjustment. To achieve the research goal, the two researchers have built three psychological measures’ tools: Cognitive failure, School engagement and Academic adjustment. The pilot survey sample size of study was (120) students, the psychometric characteristics were calculated such as: validity, reliability, internal consistency and normal distribution. After verification of these characteristics, the three designed measures tools were applied to the final sample to test the current research hypotheses. The final sample of the research sample was (400) students in the second year. The results have shown that all dimensions and total score of cognitive failure were in average moderate level except attention errors factor was lower. Negative significant relation (Ρ≤ .01) between attention errors and authentic engagement was shown. Also, there is negative significant relation (Ρ≤ .05) between attention errors and school excellence factor. Positive significant relation (Ρ≤ .05) between behavioral engagement and academic perseverance in academic adjustment scale. No significance difference among high and low of cognitive failure on school engagement, and school adjustment except the significant difference (Ρ≤ .05) on relation with colleagues and teachers factor in favor of low in cognitive failure.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "مستويات التفكير التأملى لدى طلاب كلية التربية جامعة الزقازيق فى ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية", جامعة المنصورة, 2013 More
  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "الاسهام النسبى للمناخ المدرسي وأنماط إدارة الفصل الدراسي في التنبؤ بالتفاؤل الأكاديمى لدى معلمي المرحلة الابتدائية بالمدارس الحكومية والخاصة", جامعة بنها, 2020 More
  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "الاسهام النسبي لأساليب التعلم وبيئة التعلم الإبداعية في التنبؤ بفعالية الذات الإبداعية لدى طلبة مدارس المتفوقين الثانوية في العلوم والتكنولوجيا (STEM)", جامعة سوهاج, 2022 More
  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "التمكين النفسي وعلاقته بالمثابرة الأكاديمية والالتزام التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بجامعة الزقازيق.", جامعة الفيوم, 2022 More
  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "تأثير تعبيرات الوجوه وظرفي التطابق كمشتتات على الانتباه الانتقائي في ضوء العبء الإدراكي لدى طلبة الجامعة.", جامعة عين شمس مركز الارشاد النفسى, 2025 More

Department Related Publications

  • Faten Farouk Abdelfattah Mosa, "الكفاءة الاجتماعية وعلاقتها بالنوع والعمر وقدرات طفل ما قبل المدرسة", كلية التربية- جامعة الزقازيق, 2006 More
  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "" بعض المشكلات السلوكية والأكاديمية الشائعة لدى طالبات كليتي العلوم والتربية والآداب بجامعة تبوك "", جامعة بني سويف, 2009 More
  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "العلاقة بين الذكاء الوجداني والعوامل الخمسة الكبرى في الشخصية لدى طلاب الجامعة", جامعة بني سويف, 2007 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "استخدم بعض شبكات التواصل الاجتماعي لدى عينة من طلاب وطالبات الجامعة في المستويات الدراسية المختلفة. إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل د/ هنية السيد محمد الجمل مستشار ومدير المركز القومي للقياس والتقويم مدير إدارة تنسيق الوظائف القيادية ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2015 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "العلاقة بين الانتباه المتمركز حول الذات وتقدير الذات لدى طالبات كلية العلوم والآداب بسراة عبيدة", جامعة أسوان - مصر, 2012 More
Tweet